Jump to content

308 Win. 180 grs Partizan og RHINO RP 14


Lobo

Recommended Posts

Har vært på Jaktdepoet og hentet Rhino RP 14 krutt, og også Partizan 180 gr. SP kuler for 308 Win. Når jeg lader disse til COL 71 mm så ligger krymperillen på kulene ca 2 mm over hylsemunnen. Stusser litt på dette, er det meningen at det skal være slik, eller skal kulene settes dypere slik at krymperillen er jevnt med hylsemunnen ? Noen der ute som har erfaring med denne kombinasjonen, og som dermed kan dele sin erfaring med meg. Den kruttmengden jeg har brukt med COL 71,0 mm er 40 grain RP-14 og Federal hette no. 210. Kan også nevnes at dette lades for en Mauser låskasse fra 1939, og det virker som om dette går greit.

Har ikke stor erfaring med lading til rifle, så jeg er svært takknemlig for alle inspill.

 

MVH Lobo

Link to comment
Share on other sites

I rifle kan du sette kula nesten slik som du ønsker, men det vil gi utslag på trykket, og du må derfor starte på minimum og forske deg frem.

 

Så et par spørsmål:

-Hvor har du den patronlengden fra?

-Hvor mye friflukt har du med den? (avstanden fra kula og frem til riflebommene)

 

Dersom du har nok friflukt og ladedataene er basert på denne patronlengden og du ikke ønsker å bruke krymperilla er alt som det skal være. Men dersom du ønsker å sette kula dypere slik at du får brukt krymperilla burde det være uproblematisk dersom du jobber deg opp fra minimum igjen.

I Norma Lademanual fremstiller de det ganske forenklet med at kortere patron gir lavere trykk og lengre patron høyere. Men da tar man bare hensyn til motstanden som kula yter når den skal entre riflebommene, og ikke til eventualiteter (høyere starttrykk p.g.a. mindre volum(?), krymp, tingenes iboende faenskap etc.).

Link to comment
Share on other sites

Hei Stefflus, COL er hentet fra ladetabell med Hornady 180 grains SP kule, og friflukt ca 1,5 mm i det aktuelle våpenet. (Partizan 180 gr. SP)Men siden denne ladetabellen omhandler VV krutt er jeg fortsatt litt usikker. Det ser ikke ut som den oppgitte ladningen med 40,0 grain Rhino RP-14 gir høyt trykk, men som sagt jeg er ny på riflelading og ønsker derfor så mye informasjon som mulig. Når dette ble testet i den aktuelle riflen startet jeg med 38,0 grain RP-14, og økte deretter med 0,5 grain per ladning inntil jeg stoppet ved 40,0 grain. Hele tiden med COL 71,0 mm. Har sett på nettet her at Rhino RP-14 skulle motsvare Norma N-202, men dog ? Vil gjerne høre hva dere med mer erfaring innen dette har å si, så jo mer tilbakemelding jeg kan få dess bedre. På forhand takk til alle som vil bidra til mer lærdom til ny, men ivrig hjemmelader. Kan også nevne at denne ladningen ikke er ment for jakt, men til trening.

 

MVH Lobo

Link to comment
Share on other sites

Er helt fin den ladninga der. Ikke noe fare for at det er for høyt trykk. Bruker selv samme kule til trening og jeg lader med 42 grs N-540 noe som er ganske svakt. Men det er fint til trening. Jeg bruker COL 70 mm. Du trenger ikke sette kula ned til krymperillen, det er ikke nødvendig i en 308. Man kan sette col til 75 mm om friflukten tillater det ;) Hold deg til den ladninga du har utviklet, den er helt fin 8)

Link to comment
Share on other sites

Takk for innspillet LeivVidar, du sier du bruker 42,0 grain N-540 og COL 70,0 med samme kule, har du noen anelse om utgangshastighet på den ladingen ? Og som tilleggsspørsmål en formening om anslått hastighet på min ? Er klar over at dette vil bli ca. ca. for min ladning da dette vil variere fra våpen til våpen, men da jeg ikke har kronograf kunne det likevel være "ålright" med en kvalifisert gjetning. Vil prøve å få målt hastigheten senere, men vet ikke når jeg kan få gjort dette. Alt motttas med takk.

 

MVH Lobo

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...