Jump to content

Bygging av Skeet Bane, søker info.


682 Gold

Recommended Posts

Karmøy jfnf http://www.kjfnf.no/ har ei leirduegruppe som er i utvikling og vekst, vi har nå to trap baner som kan brukes til jeger og nordisk trap har også ein sporting bane som blei ferdigstilt i fjor, og ambesiøse som vi er så er nå turen kommet til at vi ser på mulighetene til å bygge ein skeet bane.(de blir bygging de har eg bestemt :mrgreen: )

 

Eg sitter i et utvalge som skal lage utkast og forslag til banen, som skal legges frem for styre i leirduegruppa i løpet av april (den korte tidsfristen er for å komme i gang med papirer og søknader, tippemidler osv.)

 

I den forbindelse lurer eg på om noen her på Kammeret har noen erfaring med bygging av skeet bane, da tenke eg mest på tegninger oppsett evt budsjetter som har vert, og glad for og høre erfaringer andre kan ha gjort evt fallgruver lurt og tenke på osv.

Link to comment
Share on other sites

I forbindelse med tekniske regler for baner så finnes det gode tegninger her (ca side 40):

http://www.skyting.no/files/%7B7F2D5F69 ... 27E%7D.pdf

 

I tillegg har vi brukt en tegning som vår driftsleder laget i forbindelse med byggesøknad.

 

Erfaring med konkret bygging av skeetbane har vi så langt ikke pådratt oss i Åsane. Til det har det vært for mange ekstrarunder med nabo/kommune/fylkesmann siste halvår. :evil:

Vi burde imidlertid nå være skremmende nær byggestart. :wink:

 

Samnanger JFF burde imidlertid ha rykende fersk førstehånds kunnskap om banebygging...

Bergen JFF har kanskje også noe å tilføye innen plan og budsjett.

 

Angående budsjett er det ofte grunnarbeidet frem til ferdig "plate" som koster. Hvor mye kommer helt an på lokale forhold og evt. dugnadsinnsats. I tillegg kommer selvsagt to kastemaskiner. Høyt og lavt tårn og evt. en liten bod gjør neppe stort innhugg i budsjettet. Der har vel dere dessuten riktig sponsor. :)

 

Jeg vil ellers råde dere til å vurdere å bygge en "multi-purpose" bane, i stedet for en ren skeet-bane. Det er kjekt å kunne maksimere bruken av investering og plass på baneområdet. Vurder derfor å bygge i kombinasjon med jeger/nordisk trap og (compak)sporting. Jeg vet det finnes tegning/plan for slikt anlegg på nettet, men klarer ikke komme på hvor jeg så det?

Pass imidlertid på å ikke lage kompromisser som gjør at en slik kombibane ikke blir fullt ut egnet/godkjent for en av disiplinene.

 

En annen ting som er verd å være bevisst på når det gjelder skeet-bane er den meget omfattende skytesektoren en slik bane har. Dette har betydning for støyberegninger, sikkerhetssoner og for kompassretning i forhold til sol.

 

Det er sikkert andre på forumet som vet langt mer om bygging av slike baner. Vi i Åsane ønsker uansett lykke til!

 

Vi snakkes kanskje til helgen. Vurderer å ta meg en tur sydover for jaktfelt og jegertrap. :D

Link to comment
Share on other sites

Ja de var greit med de tegningene, skal på "befaring" på torsdag får prøve og se på evt plassering og måle litt.

Har forstått at dere har slitt litt med og komme i havn i Åsane, håper de blir letter hos oss :?

Ja vet Samnanger har bygget får prøve å ta litt tak i Bjarte.

De du sier med "multi-purpose" har vi nok ikkje sett på, de er ett godt tips.

He he he ja de stemmer at vi har riktig sponsor til byggematrialer, kjenne godt han så de er ikkje noe problem :mrgreen:

Hadde vert trivelig om du tok turen til helgen, blir nok litt full fart men satse på fint vær(lite vind) så blir de ett greit arr. med forhåpentligvis gode resultater...

 

Ps. vi har fått PV duer som skal benyttes søndag :D

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...