Jump to content

Beagle som "rir" på alt!


Bein

Recommended Posts

Har en beagle tispe på 20 mnd som de siste dagene plutselig har begynt å ri på alt av puter, tepper, dyner o.l som hun kommer over.

 

Noen som vet årsaken til at dette kommer plutselig ? Hun hadde sin andre løpetid for 2-3mnd siden.

 

Skal jeg slå hard ned på dette og stoppe henne eller bare la henne styre på og la det gå over av seg selv ?

 

På forhånd takk for svar!

 

Ole

Link to comment
Share on other sites

Hvis det er to-tre mnd siden løpetid er jo tiden inne for innbilt svangerskap. Jeg har to tisper som løper samtidig og følgelig får innbilt svangerskap samtidig. Det hender at de rir på hverandre i denne perioden. Kjenn på juret til tispa di om det er hovent eller om det er melk i det. Når tispene har innbilt sv. blir de litt hormonforstyrra og det hender de rir på saker og ting.

Link to comment
Share on other sites

Ingen jur som er hovne eller fulle av melk her!

 

Trodde det kanskje var noe kjønnsmodning som slo inn jeg ? ( blir de ikke "voksne" rundt 2 år ?)

 

Innbildt svangerskap høres jo ikke bra ut, spessielt ikke nå som jakta nærmer seg! Hvis dette er tilfelle, hvor lenge pleier sånt å vare ?

Link to comment
Share on other sites

Kan være den mentale kjønnsmodningen som slår inn ja. Da yngste tispa mi ble to år prøvde hun å ri på og dominere den eldste, noe som førte til at hun fikk kontant juling av gamlemor. Når det gjelder innbilt svangerskap så er det store individuelle forskjeller. Mine setter litt jur og rir litt på hverandre og greier seg med det, mens andre blir helt rabiate når det gjelder redebygging og påpass av sko, kosedyr, hamstere, marsvin etc.. (ei blandingstispe jeg hadde i barndommen pleide å velte hamsterburet og slikke småkrypa halvt ihjel før hun sopte dem i retning av pattene :lol: ). Et innbilt svangerskap er stort sett over etter 2-3 uker.

Link to comment
Share on other sites

Hadde noe av samme greia med vår beagletispe når den var omtrent så gammel. Den var dog værstpå familimedlemmer og kattene. Aner igrunn ikke hva det skyltes, men gikk ut i fra at det var en slags dominansgreie og at den prøvde å stige litt i rang før den gikk over i de voksnes rekker. Fikk det ikke til å stemme med løpetider og innbilte svangerskap i allefall. Tok den i nakkeskinnet, vrei den over på ryggen og så den dypt inn i øynene hver gang den gjorde det for sikkerhets skyld, og den gav seg etterhvert. Hun hadde et lignende tilbakefall når jeg (som var og er den ubestrite sjefen) flytta ut for å studere halvannet år seinere, men ellers har den slutta helt med det.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...