Jump to content

Jakt med bandhund.


terracan

Recommended Posts

Hei. Håper å kunne starte en egen tråd med erfaringer fra jakt med bandhund. Noen gode poster er det fra før, har hatt god nytte av dem. Men jeg er sikker på at det er mange på forumet som jakter en del med bandhund.

 

Selv har jeg en svart elghundtispe på 11 mnd. Vi var heldige å fikk henne godkjent som ettersøkshund for ca en mnd. siden. Så nå blir det stort sett ferskspor og overvær frem mot jakta.

 

Spørsmål:

En del ganger før vi starter jakta er vi avhengig av en transportetappe inn i terenget. Er det da riktig å dra med seg bikkja videre når vi finne ferske spor eller godlukt i lufta på vår vei til planlagt utgangspunkt. Eller bruker dere tid slik at hunden får undersøke litt?

 

Jeg jakter mye i bratte lier på Nordmøre. Første 400 høgdemeter er tett lauskog, før det åpner seg, og toppen ligger på rundt 750 meter over havet. Noen som har erfaringer hva som lønner seg for fersk hundefører og ung hund (11 mnd.) Har på følelsen at vi kanskje bør starte på toppen for så å arbeide oss nedover? Kjenner jeg får stjerner i øynene når gammelkara sier at jeg og bikkja kommer til å jakte storbukk langs toppene med stort hell 8) Kunne det bare være så enkelt :D

 

Håper på en god bandhund tråd utover mot jakta. Ser det blir mer å mer utbredt langs kysten. Trøndelag har vel lange gode tradisjoner med denne jaktformen.

Link to comment
Share on other sites

Har samme problemet med transport etape inn i nordre delen av terenget, jeg pleier bare å bli med en 10 til 15 meter å rose hunden godt for han fant spor så går vi videre.Men hender at han tar turen dit når jeg slipper men han slikt skjer.

Tror det er viktig og rose hunden da den gjør noe riktig og følge den noen meter. Vet en som sa NEI KOM HER!! og det ga resultate at hunden fungerte løs men i bånd måtte det være spor snø og gikk etter spore ca 100m da begynte hunden å spore.

Altid da jeg sporer med hund og kommer til vei så spor over veien og litt inn i skogen igjen før jeg avslutter, mange hunder gir seg ved vei vis du avslutter midt i veien vær gang har jeg blit forklart men om det stemmer vet jeg ikke, er sikker noen her som vet/har erfaring med dette.

 

Jeg er ingen ekspert men ville prøvd å gå på vind så hunden kan få vær av dyre lenger bort. Er bratt og ulent tereng der jeg jakter men pleier og krysse framover i terenget til vi finner spor eller hunden får været av dyr. Blir godt med trim i jakta.

 

Har en laika som blir på litt forskeli vilt men bruker han både løs og band hund og jeg har funnet ut at så lenge hunden vill en retnig inne på din jakt rett så bli med å se om det er noe der. Har hatt flere episoder som jeg har "funnet elg" der den "aldri står" i følge de lokalkjente.

Men hver mye i skogen og gå en del med hunden der du vet det er vilt så dere lærer verandre å kjenne for alle hunder å førere blir bedre med tida i skogen og hør på gammelkara di sitter på mye kunnskap.

Man slutter aldri å lære så lenge man lever og det gjeler fører og hund.

 

 

Lykke til :)

Link to comment
Share on other sites

Ved slike "transportetapper" i jakta bruker du vanlig halsbånd/bånd på hunden.

Når dere er framme og skal til å jakte, tar du på hunden sporselene.

Jeg begynte med dette på min gråhund når den var 4 år, og det tok ikke lang tid før den oppfattet forskjellen på tur/jakt.

Likedan når vi er ferdig med jakta for dagen, tar jeg av sporselene og bruker vanlig halsbånd.

Kommer vi over elgspor, går vi bare videre.

 

Laikajeger sier han ikke avslutter på sporingen på vei, det er bra :D Avslutt ALDRI på vei eller sti.

Vet om hunder som ofte avsluttet sporingen når de kom til en vei/sti pga at de var vant til å avslutte da.

Link to comment
Share on other sites

Da prøver jeg halsband når vi går inn i terenget.

 

Hvordan opplever dere å gå med bandhund i veldig tett skog. Tenker da på løvskog hvor du må bøye deg ned hele tiden og lager mye støy. Er det vel så effektivt selv om du føler at du varsler hele verden på din vei?

 

Om dere støkker ut dyr sporer dere etter, eller roer dere ned og søker videre på overvær. Som dere ser er jeg veldig uerfaren med bandhund :D

 

Jeg er medlem i Sør-Trønderlag EHK. Får vel høre om de skal ha bandhundkurs en gang etter jakta.

 

Takk for svarene så langt!

Link to comment
Share on other sites

Da vi støkker ut dyr så sporer vi etter for det sitter jo folk på post i terenget. For elgen (som jeg jakter) løper ratt bare 300meter og står og venter,skjedd mange ganger at den løper til et tett høl og står der. Men okser snur med vind for å finne ut hva dem har bak seg (alle gjør vel dette mer eller mindre) og går garantert over spor og beiteplasser der det står andre dyr for og prøve å få hunden til å følge noen andre en seg.

Løvskog er ikke stille å gå i men gå pent og rolig etter så får du fløtta på dyra.

 

Har som sagt en laika og han skjeller litt for fort når vi går så da jeg opptager dyret så må jeg få han til å ligge men det er lettere sagt en gjort men har jo som regel 4-6 poster så da følger vi bare på. Er det ikke med flere så blir det løs hund.

Er vel ikke engnet med lanbeint spisshund løs på hjort blir vel bra fart da. Vet ikke om det går ann å stille hjort men tror ikke det???

 

Men er sikkert mange muligheter men dette er hva jeg har gjort/lært av andre og mine erfaringer og her finnes det sikkert mange som har mye erfaring med denne type jakt og kan svare bedre en meg :)

 

Lurt det med halsbånd det har jeg ikke tenkt på før. lærer altid noe nytt. Takk :)

Link to comment
Share on other sites

Vi jakter med en del poster, så hvis jeg/vi støkker elg så går vi bare etter elgen så fremt at det er mulighet for at den kan komme forbi en av postene.

Hvis du jakter alene, og du støkker elg som går med vinden, ville jeg ha tatt hunden av sporet og gått en runde for å forsøke å komme forbi elgen og gå på den mot vinden.

Å husk: Stol alltid på hunden! Ofte vil hundene spore litt til siden for sporene pga bedre lukt pga vinden/trekken.

Så selv om du ikke ser noen spor, så har som regel hunden full kontroll på dem.

Ta det bare med ro og la hunden jobbe, så skal du se at før eller siden lykkes dere :D

Jeg skal love deg det at det er en stoooor opplevelse for første gang å komme innpå og få skyte en elg/hjort som dere har gått etter i kanskje flere timer :D

Lykke til :D

 

Bandhundkurs anbefaler jeg deg å ta. Det vil du lære mye av :D

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

ENDELIG :!:

 

Lørdag klarte jeg og Ronja (NES) å felle en spissbukk etter godt hundearbeid.

Vi brukte først mange timer rundt toppen (750 moh) uten særlig reaksjon på hunden. Men da vi kom oss godt under tre-grensa tok det ikke lang tid før hunden markerte. Smøyg oss fremover haugen og da spratt det ut et enslig dyr. Roa litt ned før vi fulgte rettninga, mens vi holdt oss litt ovenfor i terenget. 5 min senere ser jeg rett inn i øynene til en liten spissbukk som ligger i ormegraset. Ca. 50 meter. Den såg at vi var noe, men klarte ikke riktig å avgjøre helt hva, så den ble liggende. Jeg prøver å finne skytestilling, men det er kun i stående at jeg ser dyret gjennom kikkerten. Tiden går og bukken hopper nedover lia.

 

Følger samme plan og fortsetter i samme høgda. 10 min senere markerer hunden med blikk og stramm kropp nedenfor oss. Der står det en større spissbukk. 30 meter. Setter meg ned og ser at bikkja ikke sitter rett fremfor. Finner bogen og skviser av. Bukken blir stående og vagle. To andre dyr setter avgårde, men skogen er for tett til at jeg ser hva det er. Endelig svikter beina under bukken, og den forsvinner nedover i gresset. Finner skuddplassen, og den levner ikke mye tvil om lunge og hjerte treff. Ronja virket litt skeptisk til det "store" dyret, men fikk selvtillit etter hvert som vi drog dyret nedover lia.

 

En god bekreftelse på at vi er på rett spor før vi setter oss i bilen, påvei til Lierne på elgjakt, om torsdagen.

Ronja var helt taus under hele akten :D

Er veldig stolt av henne nå. Håper vi har mye å se fremm til utover høsten.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...