Jump to content

Magasinplombering til Benelli Nova


EirikNova

Recommended Posts

Hei, har 3 spørsmål som jeg gjerne skulle hatt svar på

 

1. Har nettop kjøpt meg en Benelli Nova 12/89 pumphagle. Og så lurer jeg på hvordan jeg kan lage en plombe som gjør haglen lovlig til jakt. Har ikke erfaring med våpen fra før så en trinnvis forklaring på hva jeg skal gjøre og hva jeg trenger hadde vært supert! Eventuelt hva vil dette koste hos en børsemaker?

 

2. Hvordan skal jeg pusse haglen?

 

3. Hvordan skal jeg montere chokene?

 

På forhond takk for hjelpen :D

Link to comment
Share on other sites

1. Et plastrør er fint å bruke. Den originale magsperra er ikke "lovlig" da den gir plass til 2 skudd i magasinet. Få tak i et plastrør som du kan justere lengda på ved å kappe den til akuratt riktig lengde. For å komme til magasinsperra skrur du av skruen ved forsjektet. Der sitter det en klemme som du må dra ut. Vær forsiktig når du tar den ut, for den er fjærbelastet og vil sprette ut om du ikke holder for. Ta så ut magasinfjæra og sett inn plastrøret. Så er det prøving og justering til du får nedi en patron.

 

2. Det er ikke noe spesielt ved pussinga. Demonter hagla og puss over. Løpet bør være tørrpusset inni.

 

3. Chokene byttes ved å bruke choknøkkelen som fulgte med. Tuppen på chokene har 2 spor hvor nøkkelen skal inn i slik at du får tak når de skal skrus ut. Når choken er ute lønner det seg å pusse litt hvor choken satt. Ny chok settes inn ved å skru inn på samme måte som du skrudde ut. Litt våpenfett er smart å bruke så ikke choken skal sette seg fast over tid. Skru til hardt, men ikke kjempehardt.

Link to comment
Share on other sites

Er du sikker på at du får plass til 2 stk 89mm patroner i magasinet.

 

I min remington, så fikk jeg inn 2 stk 65mm patroner i magasinet, men jeg gikk aldri med mere enn en på jakt. den var plombert så den ikke kunne ta mere enn en stk 89mm.

 

Det kan ikke være slik at hvis noen starter å produsere 40mm patroner, så er plomben i min 12/76 ulovlig? :?

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

For å komme til magasinsperra skrur du av skruen ved forsjektet (der du pumper). Der sitter det en klemme som du må dra ut. Vær forsiktig når du tar den ut, for den er fjærbelastet og vil sprette ut om du ikke holder for. Ta så ut magasinfjæra og plomberingen (en rød plast stang). Sett tilbake fjæra og dytt ned igjen klemma.

Monter sammen hagla og vips så kan du putte 3-5 skudd i magasinet (avhenger av patronlengde) .

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...