Jump to content

Gammel, stiv og støl


Shadob

Recommended Posts

Min vorsteh som nå er 12 år, har fått problemer med oppoverbakken - dvs. bratte skrenter/steinete underlag, samt fått dårligere hørsel.

Forøvrig er den som før: Følger spor, er ivrig, tolererer alt unghunden finner på av tøys og tull, og er sosial`en "himself" :) .

 

Andre hunder som jeg har hatt - og som har vist samme tendenser - går det fort nedoverbakke med, og derfor var det ok at hvalpen (tysk jaktterrier) gjorde ferdig ettersøksgodkjenningen her om dagen - slik at jeg ikke står på bar bakke om noen måneder, rent papirmessig (jeg hater å være avhengig av andre :):wink:).

 

Men slik den oppfører seg overfor viltlukt - er jeg bombesikker på at det blir en kjempehund til høsten.

 

Heldigvis lot jeg være å bruke den forrige høst - og få oppleve viltfall.

Da tror jeg at jeg ville hatt problemer med blodsporgodkjenningen i år.

 

Tålmodighet lønner seg :wink: .

 

Avliving av gammelhunden- den beste jakthunden jeg noensinne har hatt - er ikke aktuelt ennå :!: .

 

Kompiser som vi er :) - går jeg noen skritt tilbake/nedover - og pusher bakenden hans - når terrenget blir for bratt :( .

 

Sikkert mange som ville avsluttet hunden - men sålenge den ikke har andre problemer enn det den har - har jeg faktisk ikke hjerte/forstand til å avslutte hans epoke.

 

Skulle jeg hatt èn hund til alt - og ikke brydd meg om størrelsen - ville det blitt en ny strih. vorsteh.

Men ikke av "Kongsvoldtypen".

 

Hvor skulle jeg isåfall henvende meg?

Sverige og Tyskland, har jeg hørt - har den "gamle typen" (stor/robust og vaktsom) som den jeg har (tok over denne da den var 2,5 år - som hadde "overtatt i heimen". Men etter å ha "satt noen skap på plass" - ble resultatet bra (synes jeg selv :roll: ).

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...