Jump to content

Nødvendig med krymp?


JohnUlv

Recommended Posts

Hei, jeg har akkurat ladet mine aller første riflepatroner i .223 Remington :D

 

Men jeg har et spørsmål rundt dette med krymping. Slik jeg har forstått det så er krymping kun for å holde fast kulene når trykk og rekyl er så kraftig at du risikerer å forskyve kulene i de neste skuddene i magasinet. Er det noen andre argumenter for å krympe/la vær å krympe? Og er det egentlig nødvendig å krympe kula i dette kaliberet over hodet? Skal skytes i en Tikka T3.

 

Anyway, jeg ladet Midways 55 grs FMJBT (22,5 og 23,0 N130), Noslers 60grs Partition (20,5 og 21,5 N130) og Hornadys 55grs V-MAX (20,5 og 21,5 N130). Kun midway-kulene var utstyrt med krymperille, så disse fikk en liten en hver seg. Noen kommentarer på ladningene, forresten?

 

I morgen skal jeg på banen og teste. :shock:

Link to comment
Share on other sites

Jeg gjorde noe krymp i 223 første gangen jeg ladet, og siden så har jeg aldri brukt krymp. Skjønte fort at det ikke var noe vits.

 

Når det gjelder 55 grain kule & 23 grain N130 så ligger du å pirker i øvre sjikt på trykk og du bør vere sikker på at kruttmålet ikke legger på noe mere. Helst manuelt kontrolert kruttmengde. Du bør ikke gå noe høyere. Helst burde du ha fått kronografert noen ladninger med lavere mengde så du har kontrol. Kanskje du er ok, og kanskje er du noen prosenter for høyt. Det er umuligt å si hvordan di børse er og hvordan din krutlot er.

 

60 grain har jeg ikke ladet med N130, men ladningene dine tilsier at du kanskje har marginer med kanskje noe mellom 5-15%, men det kan også vere 0-margin vist kruttet ditt er 10% ute av kurs. N133 eller N135 er nok kanskje mere riktigt krutt for den kulevekta.

 

Det er vel ingen av desse ladningene som vil skape jordskjelv, men du skal vere litt opps på den 23 graineren & 55 grain kule.

Link to comment
Share on other sites

Takk for svarene. Tenkte meg nok at det egentlig ikke var nødvendig med krymp. Noen som kan forklare forskjellen på "vanlig" krymp og factory crimp mens vi nå er så godt i gang.

 

Ifølge ladedataene var 23,5 grains N130 maxladning på 55grs FMJBT-kuler. Jeg veide opp kruttmengden manuelt på vippevekt til alle skuddene, og dobbeltsjekket med den digitale, så vektmessig skal det ikke bli noen overraskelse.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...