Jump to content

Seler/bur og diverse til NEG


Orium-hunter88

Recommended Posts

Driver i disse tider på med å anskaffe meg en NEG. Dvs at jeg har ett kull hvor jeg skal få tak i ei tispe. Leveringsklare i begynnelsen av september. Dette gleder jeg meg derfor stort til! Det er min første hund og jeg driver elgjakt hvor jeg bor. Derfor er jeg litt ukjent på "markedet" angående seler/halsbånd/bånd/bur.

 

Jeg lurer på om det er noen her som kan anbefale meg en type seler for ei NEG tispe?? Skal da brukes i voksen alder. Tenker jeg lar henne få være med kun å lukte på elg i år. Evt når vi slakter. Jeg trenger også noen form for halsband mens hun er valp. I tillegg til ett band som kan brukes til turer og å sette henne fast i for korte perioder. Tenker dette ikke trenger å koste flesk, da det kanskje ikke vil være brukbart senere?!

 

Hvilket bur vil dere anbefale for å ha i bil? Trenger ikke ett som er tilpasset bilen min, men vil ikke ha ett i stål som bråker. Stålbur er godkjent så lenge det ikke bråker såklart :wink: Ellers har jeg ikke spesielle krav egentlig. Men ett til 4000,- er uaktuelt.

Link to comment
Share on other sites

Vil anbefale sele fra Norsk hundeutstyr i Rendalen jeg.

Kjøpte en tidligere i sommer, og endte jammen opp med en til nå på jakt- og fiskedagene på Elverum. Rimelig sele, betalte 250 før i år, og 200 på messa - og det er den absolutt verdt - og du skal lete bra skal du finne en tilsvarenden sele til samme pris.

Liker disse selene som har bryststykke mellom bena, da disse ikke jobber imot hunden om den trekker i båndet.

Jeg er forøvrig tilhenger av en sele til forskjellig arbeid: Skal hunden få base fritt og være fri har jeg en sele, har en til sporing og arbeid, og kommer til å kjøpe en nomesele nå, til trekk. Har ingen trekkhund, men hun trekker på løpetur og skitur osv, så da synes jeg det er greit å ha en passende sele til det, hvor hun får riktig trekkepunkt.

 

Ang. bilbur så vil du nok ikke ha noen anbefaling fra meg. Jeg er tro til variocage der. (http://www.mim.se Disse ruver bra på toppen for min del, og er TÜV-godkjent ved kollisjon. Ligger et par artikler der ute om sikring av hunder og dyr i bil, og fra en kollisjon i Sverige, der fører og passasjer i bilen havna på sjukehus, mens hundene bare gikk rett ut av bilen.

Siden vi skal sikres i trafikken så synes jeg absolutt at de uskyldige hundene skal sikres i trafikken også.

 

Om du følger litt med på finn.no så finner du trolig et stabilt bur. Skal jeg nevne bur utenom Variocage, så kan jeg vel si trønderburet, eller elverumsburet (samme prinsipp som trønderburet - finner hjemmeside om du googler).

Om du skal ha et enda rimeligere og mindre stabilt bur, men som ikke bråker så tar du et vanlig nettingbur og klemmer sammen festene godt - evn. fjerner dem og erstatter med strips. Blir ikke riktig sammenleggbart mer, men... Fest samtidig en syltestrikk eller noe på håndtaket, så er du kvitt mer lyd...

 

Lykke til"

Link to comment
Share on other sites

Takk for svar!

Jeg skjønner godt hunder bør og skal sikres i bilen de og. Så ett slikt kunne jeg godt ha kjøpt, men er for dyrt for min del enda. Men hvilken størrelse bør jeg ha til en NEG? Har en Volvo 940 stasjonsvogn som buret blir stående i, så har nok plass til det. Det er vel bedre om buret er litt lite enn for stort mtp kollisjon/bråstopp e.l.

 

Når det gjelder seler ser jeg for meg en sele for hver bruk. Men er det viktig at selene er av ulikt merke? Regner med hunden kjenner forskjell om det er to seler av samme type og?! For at hun lettere skal kunne vite om det er ettersøk, ferskspor eller skogstur som står for tur.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...