Jump to content

Mateproblemer med M-98 og løst boksmagasin


jland

Recommended Posts

God dag, har noen problemer med matingen i en M-98 i 308win som jeg håper noen kan skissere en løsning på. Det originalet blindmagasinet er byttet ut med et underbeslag med et uttagbart boksmagasin. Husker ikke merket i farta, men det er ikke av typen med kryssmating, men et "single stack" magasin med plass til tre skudd.

Problemet oppstår sjelden ved lading av første patron, men svært ofte på andre og tredje skudd. Det som skjer er at jeg skyver patronen inn i kammeret uten at utdrageren har fått grep om hylsekraven. Dette betyr igjen at jeg ikke får lukket sluttstykket og må støte ut patronen med en pussestokk.

Min første tanke var at utdrageren var for "trang", sammenlignet med andre mauserutdragere kunne det virke slik, så jeg byttet utdrager og prøvde å "åpne" den gamle i nedkant svært varsomt med en fil. Dette gjorde at problemet ble mye mindre, men ikke borte. Gjennom videre forsøk kan det se ut som om patronen i magasinet "spretter" litt frem når sluttstykket øver press den. Dersom børsa er lett vinklet oppover fungerer det bra, dersom børsa er svakt vinklet med pipa ned spretter patronen for langt frem slik at ikke utdrageren får tak i kraven. Dette er foreløpig så langt jeg har kommet i diagnosering av problemet, som dere skjønner er dette uholdbart på jakt i og med at muligheten for et raskt andre skudd er svært usikre. Har noen opplevd det samme, eller har en teori eventult forslag til løsning på problemet?

Alternativet er å sette underbeslaget på hylla over dumme kjøp og gå tilbake til det gamle underbeslaget.

 

mvh

jland

Link to comment
Share on other sites

Hei

 

Jeg har en Ruger M77 med mauser-type sluttstykke. Denne kan jeg slippe en patron inn i kammeret for deretter å skyve sluttstykke inntil. Ved å presse ned havearmen griper utdrageren over kraven fin. Kansje du bare skal bruk litt mer kraft?

 

Utover det ville jeg uansett gått tilbake til det vanlige magasinet.

Lykke til! :)

 

Espen

Link to comment
Share on other sites

Mange takk til Kristiansens råd om å bruke litt mer kraft dersom problemet oppstår. Prøvde å ta i mer og jammen glapp utdragern over! Det krevde imidlertid såpass mye maktbruk at det ikke er en løsning jeg er spesielt komfortabel med på jakt.

Jeg satte på det gamle blindmagasinet igjen og det fungerte (selvfølgelig) akkurat som det skulle, uten problemer.

Lurer nå egentlig mest på hvorfor jeg byttet i første omgang...

 

Takk for hjelpa

jland

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...