Jump to content

sliter med skytestillinga


Recommended Posts

Har noen problemer med samlingene. Håpte noen her kunne svare meg på noen spørsmål.

Da jeg skøt in rifla ( howa 1500 .223.) på 100 meter var jeg svært så fornøyd. Jeg ble liggende med 2 foten og skøt 5 skudd til. Kjempebra dette!! Så går jeg bort å bytter ut skiva. Kanskje jeg flytter litt på børsa. Skyter 5 skudd til med god samling , men 10 cm opp og til høyre ??? Bytter skive igjen og skyter 5 skudd til med god sammling, 10 cm ned og til venstre??? Hva skjer.

Gikk hjem og tenkte litt. Kan det være liggestilling og avtrekksfinger?

Prøver å legge med ned i en god og behagelig stilling der jeg slipper å rette på rifla for å se blink.

Men bør jeg presse rifla mot skulderen eller lar dere den bare ligge mot skulderen ?

Og hvilken del av fineren skal ligge på avtrekker. Jeg bruker den yttre delen av fingeren , men er redd jeg kan presse børsa skjevt. Kanskje jeg bør prøve å legge avtrekker på det 2 leddet på fingeren.?

 

Var ute igjen idag med samme resultater. Hva skjer??

Eller kan det være kikkertsiktet?

 

Har dere noen tips, eller er det noen fine artikkler der ute som kan hjelpe meg

Link to comment
Share on other sites

For min del så må jeg bare si at jeg skyter mye bedre med en sekk under forskjeftet enn med tofot(gjelder 308 og 9.3x62). Tipper kanskje tofot krever endel trening/tilvenning. Med sekken under forskjeftet har jeg likt treffpunkt som på knestående og stående + liggende med reim. Med tofoten(harris m/vugge) kan jeg få enkelte gode samlinger, men med ulikt treffpunkt i forhold til andre skytestillinger. Så tofoten blir kun brukt på 22-250en med demper. Så godt som ingen rekyl gjør at den ikke er like kresen på rekylopptaket..

Det er nå mine erfaringer på den fronten.

Link to comment
Share on other sites

hei tenkte å dele min erfaring med deg. hadde samme problem som deg for en del år siden med min ruger mini-14- i 223. Relativt gode samlinger, men de forflyttet seg rundt omkring på skiven i mye større omfang en det du beskriver. Etter en stund med fikling, fomling, banning og greier, oppdaget jeg at "korset" inni kikkerten var helt lealaust. holdt riflen opp siktet og ristet på riflen og kikkerten, og den horisontale streken i korset datt da ned i bunn av siktet.. Så kommer 10.000kr spørsmålet har du anskaffet deg et "jalla sikte" som jeg hadde??

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...