Jump to content

Ettersøks sele


Snoalta

Recommended Posts

Eg vil råd deg til å ha ein sele til ettersøk og ein annan til jakt.

Selane kan godt vera like.

Hunden ser ikkje forskjel om du har to like selar,

men den vil gjennom erfaring lesa dei ulike selane og vita kva som er på gang.

Sjølv må du vita kva sele som er til kva bruk. Dette skulle tilsei at ein merkar selane med E og J.

 

Det er vanskeleg å koma med eit godt råd då det er ulike hunderasar.

Nokre er store andre små, nokre lange andre korte og nokre breie andre smale.

Ta med hunden og prøv ulike selar i ein butikk som har eit rimeleg godt utval.

Link to comment
Share on other sites

Hei.

Jeg hadde en tråd om dette for bare et par uker siden...

http://www.kammeret.no/forum/viewtopic.php?f=57&t=22623

 

Jeg prøvde først Jægerens kombisele, men denne fikk jeg absolutt ikke til å passe - så den måtte jeg levere igjen.

Leste flere her anbefale sele fra Norsk hundeutstyr (Rendalen - dem sender også). Så da jeg var i Rendalen forrige helg stakk jeg innom der og spurte etter sporsele. Selv om dem egentlig hadde stengt fikk jeg god hjelp. Hadde ikke med hunden, men med rase og ca. halsmål fikk jeg med en sele (250 kr). Prøvde den da jeg kom hjem, og den ser ut til å passe ganske bra (ikke fått prøvd den med line, men det ser bra ut).

Fikk også beskjed om at hvis det ikke passa så kunne jeg få bytte den (på jakt- og fiskedagene i Elverum) - men da burde jeg ta med hunden så dem kunne spesialsy en til henne.

 

Siden hunden har lite muskulatur i bringen etter en påkjørsel passer en y-sele best for hunden min (bryststykket mellom frambena, og ikke horisontal). En sele med horisontalt bryststykke tror jeg at jeg ville fått store problemer med å få til å passe, samtidig som jeg innbiller meg at den vil presse litt mer forran over den skada skuldra hennes, enn en y-sele vil gjøre.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

prøvde også jegerens kombisele,men syntes ikke den passet, så leverte den tilbake.

Har ei sele nu som går på tvers over brystet på hunden, men den går liksom for høyt opp i halsen på hunden når den arbeider, selvom den passer ellers i/på kroppen, dette var den første selen jeg kjøpte til henne, så det ender vel med at den blir brukt på jakta i år også.

 

Ja jeg bruker forskjellige seler på hunden etter hva slags aktivitet vi bedriver.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...