Jump to content

.222 igjen... Norma 201 og Vihtavouri N-135 - samme data?


ko-stens

Recommended Posts

Får lure litt her inne tenker jeg...

 

Har akkurat fått tak i noen 55 grs Lapua helmantel. Har funnet ladedata med 21,6 grs N-135 som passende startladning (Lapua.com). Har ikke N-135, men har Norma 201 som eneste krutt foreløpig (sylfersk lader - monterer pressa nå!). I den gamle ladeboka mi ser jeg at man får så å si samme fart med samme ladning med Sierra 55 grs (Norma - 945 m/s og N-135 - 943 m/s). Dette gjelder for øvrig andre kulevekter og. Lapuaen skal i følge Lapua.com gi 858 m/s med N-135. Høres ut som en fin fugleladning, så det er litt interessant å vite om.

 

For å være helt sikker, det gjør ikke noe å sette sammen samme ladningen med Norma 201?

 

Det skal vel heller ikke ha noe å si hva slags hylse man bruker? Lapua.com bruker selvfølgelig Lapuahylser. Jeg har både Norma, Sako, S&B, Remington og Winchesterhylser, men ikke Lapua så vidt jeg vet.

 

Sikkert tullete spørsmål for drevne rever her, men føler at jeg ikke kan være for sikker heller!

 

Så nå er det bare å montere ferdig (mangler dessverre bolter til å feste pressa, og det er få jernvarehandler som er oppe på lørdagskveld og søndag. Får sette i gang på mandag!). Prøver desperat å kalibrere kruttvekta og forstå merkingen på kruttrakta, samt å fatte og begripe hvordan man bruker tennhetteisetterdingsen! I tillegg lurer jeg fælt på hvordan jeg skal justere diene riktig. Mye småtteri for en nybegynner, så gleder meg til første patronen er ladet. Den skal aldri skytes! Skal i ramme den tror jeg... :wink:

 

Blir vel ellers en runde på mandag for å få tak i andre småting, som feks skyvelær, patronholdere osv osv osv, i tillegg til bolter...

 

Er forresten Lee Anniversary jeg har kjøpt, fra Midway. Er det noe der jeg bør "hive" og bytte ut? Tenkte kanskje mest på tennhettesaken jeg. Den ser tullete ut. Ellers likte jeg ikke helt verktøyet til å rengjøre tennhettelommen.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...