Jump to content

Hjelp - 7/1000" kulekast!


Minuteman

Recommended Posts

Har anskaffet ei børse jeg tror det kan være lønnsomt å være litt pirkete med ladningene til.

 

Jeg lader med RCBS Rockchuker og Forster Benchrest dier. Kaliberet er 338 Lapua. Når jeg bruker kulekastmåler'n ser jeg at ammoen jeg lader kaste mer enn ny fabrikkammo. På fabrikkammoen ligger både halsen og kula innefor 2/1000" - men de hylsene som har vært gjennom skyting og lading ligger på 4/1000" i halsen og 7/1000" i selve kula. (RCBS Case Master bruksanvisning sier 2/1000" er akseptabelt på Varmintladninger) Bruker Lapua hylser og Lapua Scenar kuler forøvrig.

 

Har jeg skeive Forster-dier?

Kan jeg gjøre noe bedre i oppsettet av diene?

Må jeg bytte til annet merke diesett/ladepresse?

Andre forslag?

 

Håper Kammerkompetansen kan hjelpe meg her...............

8)

Link to comment
Share on other sites

Det kan tenkes at kammeret ditt ikke er 100%. Det betyr at du får kast i hylsa etter formskyting. En ting du kan gjøre for å "løse" problemet er å alltid legge hylsa likt inn i kammeret. Du kan markere med en tusj bak på hylsa ved tennhetta slik at hylsa alltid blir lagt likt.

 

Hvordan er det med hylseholderen din? Kanskje den fører hylsa skeivt opp i dia...

 

Komponentene du lader med kan også føre til kast. Sjekk noen kuler å se hvor mye kast det er i de. Har selve kula 0.002" kast så er det lite du får gjort med det, med mindre du skal sette alle kulene inn i dreiebeneken :)

 

Lee kulesetterdia er kjent for å gi lite kast. I noen tester har faktisk Lee dia satt kuler med mindre kast enn BR diene til ulike produsenter....

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...