Jump to content

Leupold QR - bra eller dårlig montasje.


Stingsilda

Recommended Posts

Beklager til alle dere som begynner å bli lei spørsmålene og montasjer til tikka :oops:

 

Har en tikka T3 lite og to kikkerter (2,5-10x42 og 1,5-6x42). 2,5-10 har jeg optilockmontasjer på. I utgangspunktet tenkte jeg at jeg skulle gå for optilock ringmontasje på 1,5-6 også, men siden Leupold nå har kommet med Leupold QR til tikka, vurderer jeg å bytte til det. Jeg blir trolig å bytte mellom kikkertene, da 1,5-6x42 ikke dekker eventuell fuglejakt. Har selv anbefalt optilock til andre, og vet et den er bra, men føler likevel QR er bedre når man skal skifte mellom flere kikkerter.

 

Har lest at noen "slenger dritt" om QR. Er den så dårlig som enkelte skal ha det til? Hva er isåfall svakhetene til denne montasjen. Har alltid trodd at det er en solid og god montasje.

 

En ulempe som jeg selv kjenner til med QR er at den ikke har gummiringer som beskytter kikkerten. Kan man unngå riper ved bruk av teip eller hardpiks?

 

Det er klart det blir noe dyrere for meg å kjøpe QR til begge kikkertene, men det blir kanskje mer hendig?

Link to comment
Share on other sites

Jeg ville uten tvil valgt Optilock. Dette er en god og solid montasje. Jeg har brukt både Optilock og Leupold QR. Min Leupold ble ikke brukt på Tikka/Sako riktignok. Jeg ble skuffet over denne montasjen. Du kan lese mer her:

 

viewtopic.php?f=14&t=21557&p=245107&hilit=leupold+qr#p245107

 

Min Optilock beholdt treffpunkt ved av- og påmontering. Eneste ulempen er at man må ha en Umbrako-nøkkel tilgjengelig.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Jeg har brukt QR på Sauer 202 de siste 5 årene. Bytter mellom to kikkerter, og har ALDRI opplevd noen problemer med montasjen.

På en dårlig dag gir de kanskje 0.5 cm treffpunktforskjell når jeg bytter.

 

Noen sier de blir utslitt, men jeg har sikkert bytta kikkert 100 ganger nå, og festet er like "tighte" som når de var nye.

Link to comment
Share on other sites

Hei jeg har leupold QR på 2 av mine rifler en konkuranse rifle i 6.5x55 sauer 202 jaktmatch her ble de valgt pga vekt og har de på en

og jeg har de på en sauar 202 clasic med i kaliber 375 H&H med 7 mm rem mag løp til

 

Har ikke noe negativt å si om disse montasjene !!

Link to comment
Share on other sites

hei har byttet litt runt på ringer selv og det du er redd for med oppskraping kan du lett unngå med og bruke to mindre skrujern og bende opp øvrehalvmånen når du skal ha det over kikkertrøret, det er jo når denne halvmånen trees over

røret att en gjerne får skraper.

Link to comment
Share on other sites

hei har byttet litt runt på ringer selv og det du er redd for med oppskraping kan du lett unngå med og bruke to mindre skrujern og bende opp øvrehalvmånen når du skal ha det over kikkertrøret, det er jo når denne halvmånen trees over

røret att en gjerne får skraper.

Link to comment
Share on other sites

Du får ikke en x 40 kikkert lavt nok i en 2-delt Optiloc montasje. Har QR på min Tikka,- dvs. 202 baser slipt flate slik at de passer til Tikka (tror jeg). Har ikke hatt problemer med min montasje - men har heller ikke så mye annet å sammenligne med. Tror du får mye for pengene i en QR montasje. Mitt hovedmoment for valg av QR fremfor Optiloc var at jeg ville ha en avtagbar montasje som samtidig ble så lav som mulig i forhold til løpet. Det fikk jeg ikke til med Optiloc,- med forbehold om at de tekniske detaljene/faktaene her beskrevet er riktige.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har optilock ringmontasje (1 del) på 1'' rør og kikkerten subber nesten på løpet. Med 30mm rør vil kikkerten ligger 2mm høyere. Med andre ord er det ikke noe problem med høyden.

 

Jeg ser av optilock ringmontasjen jeg har nå at noen gjenger på skruene har blitt flate på den ene siden. Mulig skruene har blitt dratt til for hardt. Er vel egentlig ikke noe problem, så lenge ikke skruenen koster skjorta å bytte når de er utslitt.

 

Jeg har nå tatt av og på kikkerten jeg har fra før (med optilock ringmontasje) og det spørs om jeg ikke går for det. Er jo enkelt å ta av og på, men er usikker på hvor hardt jeg skal skru. Jeg har nå ennå ikek hørt noen vonde ord om optilock og det signalet bør selv jeg (vinglepetter) vel være fornøyd med. Burde kanskje skiftet nickname...

 

Da er det bare å håpe at noen har optilock ringmontasjer inne for 30mm rør :?

 

Jeg får vente med QR'en eller QRW'en til jeg eventuelt får meg en ny og flottere rifle (eks sauer).

 

Takker for all informasjon.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Jeg refererte til de 2-delte i mitt innlegg. De beholdt treffpunkt etter demontering. Jeg skiftet ikke sikte på disse riflene ofte. Jeg fikk likevel bekreftet at de beholdt treffpunkt etter demontering i forb. med noen reiser jeg hadde.

 

Jeg visste forresten ikke at det fantes to forskjellige Optilock-montasjer. Jeg har kun erfaring med de 2-delte.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...