Jump to content

Rakfisk-fryse fersk fisk før raking ?


larsakre

Recommended Posts

Best er det å bruke frisk og nyfisket fisk.

Så jeg tror ikke jeg ville tatt sjansen.

 

Denne må så absolutt ikke være kommet i berøring med jord, eller bunnen av båten der det kan ha falt jordpartikler ned av fottøy.

Kniv og annet redskap må være nøye rengjort, årsaken er bakterien CLOSTRIDIUM BOTULINIUM.

 

Kan anbefale boken

 

KONSERVERING AV MAT

 

Tørking - røyking - salting - gjæring - sukkersylting

 

Av Astrid Riddervold

 

Utgitt på Teknologisk forlag 1993

 

Der er det oppskrifter på mye innen fisk og kjøtt.

Link to comment
Share on other sites

Rakfisk må være fersk mener jeg, ikke fryst!

 

Renslighet er en dyd, en livsnødvendighet når det gjelder rakfisk! Fisk som skal rakes må overhode ikke komme i kontakt med jord! Jeg bare nevner det høyt og tydelig, for jeg har møtt tre karer som etter felles rakfisklag ble slått ut av sykdommen Botulisme. Den er sjelden, men kan i verste fall føre til lammelse og død! De karene jeg møtte overlevde, men var delvis lammet og utmattet i uker og måneder etterpå. Sakser litt fra Pasienthåndboka:

 

"Bakterien Clostridium botulinum kan produsere et toksin, dvs. et giftstoff, dersom den får formere seg i et miljø helt uten tilførsel av oksygen (surstoff). Det er dette toksinet som er årsaken til botulisme. Bakterien er vanlig, den finnes i jord, og er i seg selv helt ufarlig.

 

Toksinet fører først og fremst til lammelse av nerver. Giftstoffet blokkerer et signalstoff nervene i kroppen vår benytter til å sende meldinger til bl.a. muskler. Dette fører til at nervene ikke får gitt de beskjedene de skal til musklene, og musklene blir lammet.

 

Forløpet ved forgiftning kan variere mye. De fleste tilfeller er kortvarige og med milde symptomer som glir over av seg selv.

 

Ved de sjeldne alvorlige forgiftningene oppstår en økende muskelsvakhet som etter hvert også kan omfatte pustemusklene, noe som kan føre til åndedrettsstans og død. Tilstanden starter ofte med kvalme og brekninger, synsforstyrrelser som dobbeltsyn og vansker med å se klart. Senere kommer munntørrhet og problemer med å svelge og å snakke. Utspilt mage og forstoppelse er andre vanlige symptom."

 

Så igjen: Renslighet, og aldri i kontakt med jord! Men utover det så er det jækla godt da! :wink:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...