Jump to content

Fakta og myter


Grimner

Recommended Posts

Drømmer om å skille klinten fra hveten når det gjelder hagler.

 

I denne tråden er ubegrunnet diskusjon bannlyst.

Ser du Sannheten fremsatt som tull, er du pent nødt til å grave frem uavhengig grunnlag for ditt motsvar. Samme for fakta.

 

 

Fakta

Vitenskapelig testet og bevist

Prat og historier er diskvalifisert (prøv igjen under myter)

Svar her ha lenker til kilder for påstanden. Med kilder mener jeg ikke vanlige "våpentester".

 

Myter

Alt folk betaler for uten forankring i virkeligheten (se fakta).

Huggorm i løpene, vievann og diverse gamle myter hører ikke hjemme her - dette er ting folk ikke tror på (så snart sluttstykket.com er oppe igjen, vil jeg lenke til den relevante, fantastiske tråden).

 

 

Noe sier meg at det blir lettere å finne myter enn fakta...

Svært mottakelig for forslag fra de som mener at dette er en god ide, men klønete formulert :)

Link to comment
Share on other sites

Ingenting er som et godt eksempel.

 

AKs innlegg er hva jeg mener med prat/historier. OK, jeg tviler ikke på at hva han sier er riktig i følge hans erfaring.

Men personlige erfaringer er verdiløse når jeg er ute etter data som støtter fakta eller blåser hull i myter.

 

Om det var personlige åpenbaringer jeg var ute etter ville jeg ha startet tråder som "Beretta er best!", "Winchester ruler!!", "Remington topper alt!!!" - alt dette er riktig ut fra ståstedet til personen som starter tråden, men jeg lurer på om det har vært gjort skikkelige tester av påstandene som svirrer rundt i våpenmiljøene - de eneste som ser ut til å være i nærheten av å ha tall og støtte seg til er hjemmeladerene. Vi andre synser, tror og mener. Fakta takk!

 

Børsemakere burde kanskje ha noe å bidra med?

Link to comment
Share on other sites

Har søkt etter de ultimate, eneste riktige svaret, tester og bedømmelser i ett års tid, skulle kjøpe drømmevåpenet til all slags konkuranseskyting.

De eg fant ut var: der finnes ikkje fakta eller tester som ikkje er påvirka av synsing eller personlige oppfatninger. Colès http://www.colegun.com/ i Statene meiner Berettas 68# kasse er den store..(har han har peiling...) Tester ? vitenskapelige ? kalde fakta ? Eg klare ikkje å finne det. Men eg ser at de går ann å skyte ufattelige mengder skudd med berettas 68# kasse uten at den blir utslitt.

 

Etter og ha lest hva skytterene rundt om i verden sier feks http://www.shotgunworld.com , så har eg kommet til ein konklusjon.(helt privat å basert på ...ja.....)

Berettas meritter på banen forteller nå litt de og da... http://www.beretta.com/index.aspx?m=53&did=690 .. De var med å avgjorde de hele for meg.

 

http://www.berettausa.com/product/promo ... rident.htm

 

Dette blei for meg de ultimate våpenet, har allt som trengs for at eg skal lykkes på banen, uten å kunne underbygge de med harde kalde fakta :oops: .

Link to comment
Share on other sites

Polardego

Klar over det, men bytter jeg hagle med en av verdens beste skyttere og vi stiller opp på leirduer, så ligger nok oddsen ikke på min side. De som konkurrerer i toppen er svært gode og det er lite som skiller - metningspunkt hos skytter eller våpen?

 

Ut fra hensikten med tråden, så kommer vi lengre om vi stiller spørsmål ved hvorfor Beretta har en slik utbredelse i toppen. Først bør vi gå gjennom listene og få en oversikt over modeller og frekvens - litt arbeide, men godt mulig.

 

Mulige svar (de er mulige inntil vi finner fakta (og se på dem som eksempler fra en amatør)):

- Beretta lager nær perfekte hagler - du blir en bedre skytter av å skyte med Beretta.

- Beretta lager gode hagler og har en enda bedre markedsavdeling.

 

Det er flere mulige svar. Mange begynner med "Beretta lager skrap...", men som deg og mange andre så tror jeg at akkurat de svarene forsvinner ganske fort :)

Hmm, dette er jo ren statistikkermat. En haug lister med resultater over flere år og noenlunde tilgjengelige data. Mye informasjon, men langt fra umulig. Hagleprodusentene burde i grunnen ha gjort jobben...

 

682 Gold

Vi har gjort samme erfaring :)

Men jeg fant denne her: Vision research: Losing sight of eye dominance

Burde være obligatorisk lesning for alle selgere som spør "Ser du kornet?" (jada, alle ser kornet, men noen av oss ser siden på hagla i tillegg...)

Og det vekket en viss apetitt...

 

Dessuten er jeg misunnelig på riflefolket som ligger der med kronografene, vektene og optikken sin og måler i øst og vest. De har sikkert sin porsjon myter og tull, men de har i det minste verktøy og en kultur for å finne fakta.

 

Noen flere?

Link to comment
Share on other sites

 

Dessuten er jeg misunnelig på riflefolket som ligger der med kronografene, vektene og optikken sin og måler i øst og vest. De har sikkert sin porsjon myter og tull, men de har i det minste verktøy og en kultur for å finne fakta.

 

De er eg heilt enig med deg i.. blir liksom ikkje de samme og skyte på papir for og se på skuddbilder med forskjellige våpen choker og ammunisasjon. Og diskutere forskjellige leirdue typer(du kjenne sikkert til de) er vel ganske så vanskelig å få noen målinger på hvor gode/dårlige de forskjellige duetypene er.

 

Men jeg fant denne her: Vision research: Losing sight of eye dominance

Burde være obligatorisk lesning for alle selgere som spør "Ser du kornet?" (jada, alle ser kornet, men noen av oss ser siden på hagla i tillegg...)

 

Denne problematikken er eg kjent me ja, er fylkesinnstruktør og har vert innstruktør i mange år, og mange av de haglene folk kjøper som skal vere tilpasset eller "passer" vel ....der er der masse forskjellig. De har blitt noe bedre i senere tid la de vere sagt, det skyldes nok i stor grad at mange våpen leveres med justerbar kolbekam.

 

Glede meg stort til å lese i denne tråden fremover. :D

Link to comment
Share on other sites

Klar over det, men bytter jeg hagle med en av verdens beste skyttere og vi stiller opp på leirduer, så ligger nok oddsen ikke på min side. De som konkurrerer i toppen er svært gode og det er lite som skiller - metningspunkt hos skytter eller våpen?

 

Men dersom en av verdens beste skyttere bygger våpen for å få det lille ekstra for å bli verdens beste skytter så er det nødvendigvis fordi vurdering og statistikk TILSIER at han bør gjøre det.

Personlig så ville det nok betydd lite om jeg brukte en gammel enkeltløpet baikal eller en toppmodell av Beretta

Ville nok klart å bomme like godt uansett regner jeg med.

Link to comment
Share on other sites

Klar over det, men bytter jeg hagle med en av verdens beste skyttere og vi stiller opp på leirduer, så ligger nok oddsen ikke på min side. De som konkurrerer i toppen er svært gode og det er lite som skiller - metningspunkt hos skytter eller våpen?

 

Men dersom en av verdens beste skyttere bygger våpen for å få det lille ekstra for å bli verdens beste skytter så er det nødvendigvis fordi vurdering og statistikk TILSIER at han bør gjøre det.

Personlig så ville det nok betydd lite om jeg brukte en gammel enkeltløpet baikal eller en toppmodell av Beretta

Ville nok klart å bomme like godt uansett regner jeg med.

 

PS. dette har vel lite med fakta å gjøre så mod kan gjerne slette hele innlegget når poenget er tatt med.

Link to comment
Share on other sites

Polardego

Klar over det, men bytter jeg hagle med en av verdens beste skyttere og vi stiller opp på leirduer, så ligger nok oddsen ikke på min side. De som konkurrerer i toppen er svært gode og det er lite som skiller - metningspunkt hos skytter eller våpen?

 

Det argumentet kan jo også brukes mot kaliberet 6 mm PPC som de fleste benkeskytterne foretrekker ;)

Link to comment
Share on other sites

Men dersom en av verdens beste skyttere bygger våpen for å få det lille ekstra for å bli verdens beste skytter så er det nødvendigvis fordi vurdering og statistikk TILSIER at han bør gjøre det.

 

De er fakta at verdens beste skytter eller de som streber etter og bli de, gjør allt for å bli bedre/best. Og for de vil statestikk og vurderinger vere med og bestemme, de individuelle hos den enkelte skytter vil allikevel veie tyngst nettop pga at der ikkje finnes vitenskapelige tester og bevis på at akkurat den børsa er best.

He he du har rett i at bommene for de fleste av oss dødelige er der uansett om me skyter med baikal eller den flotteste Beretta.... men de er nå heilt konge å kunne bomme med stil da :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

682 Gold

:shock: Leirduetyper :shock: nei, den har jeg ikke hørt før.

Vel, som du sier, måling blir vanskelig - og jeg er ikke sikker på hva vitsen skulle være.

Teste ammunisjon derimot...

 

Vet at flere instruktører er klar over det, men skulle hatt moro av å vite hvor den kunnskapen kommer fra. Mye innen nevrologi de siste årene, men kjennskapen til skjevheten hånd/øye i skyttermiljø har jeg inntrykk av at er eldre.

 

Ah, "tilpasset hagle", folkens: :arrow: 682 Gold bannet i kirka, ikke jeg.

Ja, dette er et område vi kunne trenge skikkelige tall på - og da mener jeg ikke gamle engelske tabeller for hva som er "best".

For å ta et par motargumenter med en gang:

- topp konkurranseskyttere trenger hver millimeter de kan få på sin side og da kan nøye tilpassing av kolbe ha noe for seg.

- det finnes folk som ikke kan bruke en standardkolbe pga fysiologiske ulikheter.

- begge disse er antagelig årsaken til at tilpasset hagle er et tema overhodet - de gamle engelske lordene skjøt mye og det var mye penger og ære med i spillet.

 

Det vi snakker om er myten om at "alle" må ha tilpasset hagle fordi dette gjør dem til bedre skyttere.

En start her kunne være å finne ut om alle børsemakere gjør det samme - dvs sende rundt et utvalg prøvekaniner m/hagle for å se hva de forskjellige børsemakere finner på å gjøre. Dersom børsemakerne gir omtrent samme anbefalinger, så vet vi at de snakker utfra samme grunnlag.

Om min egen erfaring (personlig, ubrukelig), for noen år siden skulle taes som noen indikasjon, så vil resultatene sprike fra "ikke gjør noe" til "oj oj oj - dette blir mye arbeide". Aner ikke hvorfor, men hagla var den samme og jeg fulgte med hele veien rundt.

 

Etter det, hmm,

- to grupper som aldri har satt sine bein i ett skytevåpen (trening = 0)

- så lik fysikk som mulig

- driftssikre hagler til alle (klikk = 0) - her kan vi bruke tall fra tidligere tester, se over

- en gruppe får tilpasset børsene av en børsemaker (forutsatt at børsemakerne snakker med en røst her), de andre må klare seg med det som kom fra fabrikken

- alle er innom børsemakeren for måling, men bare halvparten får tilpasset hagla - liten blindtest her

- hvor mange mennesker, skudd og skuddsituasjoner, tja...

- klar ferdig skyt!

 

 

Hvis røyken legger seg etter, la oss si, 20000 skudd (2 x 10 x 1000) og de tilpassede har 500 treff, mens fabrikken har 502 - vel, det kan tyde på at tilpassing har lite for seg.

 

Kjapt samarbeide mellom lokallag innen jakt og fiske, instruktører og børsemakere? Tror vi skulle greie å finne noen sponsorer hvis det blir slått litt på stortromma :)

Link to comment
Share on other sites

son og 682 Gold vdr konkurranseskyttere.

 

Følger dere langt på vei - jeg antar at konkurranseskyttere har statestikk for hva de gjør.

Men hvor er de tallene? De skulle ha betydning for vanlige skyttere også.

 

Jeg pleier å ta feil når jeg antar ting om andre mennesker. Starter gjerne slik: "Selvfølgelig har han full kontroll..." - bare flaks at det ikke har endt ennå :)

 

Hva er forskjellen på en bom med stil og en bom uten stil? Ingen.

Men forskjellen på en bom du så skje og en bom du ikke skjønte noe av?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...