Jump to content

utstilling, Hva er HP og hva er den god for


Brendekjær

Recommended Posts

Ja du kan så spørre, for den er egentlig ikke med som tellende i bedømmingen av hunden som sådann.

 

Hederspremie tildeles særdeles gode juniorer, unghunder og veteraner, og sier noe om at hunden er av veldig god kvalitet, nesten på linje med CK (Championkvalitet) i andre klasser, som HELLER ikke teller noe særlig i og for seg. Synes jeg da. Men bikkjene må imidlertid ha CK for å kunne kjempe om Cert da, såvidt jeg har forstått.

 

HP og CK er etter min mening litt heder og ære og at bikkja er meget lovende, men det som teller er plasseringer i beste hannhund/tispeklasse (BHK/BTK) og Best I Rasen (BIR) og Best I Motsatt kjønn (BIM) selvfølgelig, og det gjeveste er nok å få Cert (Certifikat), som er et stempel på at bikkja er en utmerket god representant for rasen. Cert får bare de som blir beste hannhund eller beste tispe. Det skal bemerkes at de bikkjene som er fullcertet (fått alle certene de kan oppnå) og er championer, får tildelt CK som bevis på sin kvalitet.

 

Men HP er... liksom greit, kjekt å ha, men det teller ikke noe særlig.

 

Det spørs vel litt på rasen også.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...