Jump to content

Problemer med treffbilde i forhold til justerbar kolbe


Guest

Recommended Posts

Har skutt noen tusen skudd gjennom vinteren og våren og begynte å nærme meg akseptable gjennomsnittsresultater. Problemet oppstod når skruene på min justerbare kolbe løsnet og kolben "falt" ned.

 

Jeg hadde selvsagt ikke notert meg hvor kolben stod og måtte begynne fra "scratch".Først fikk jeg hjelp av en erfaren skytter som mente jeg burde se en del av skinnen, men da traff jeg selvsagt dårligere pga at jeg var vant med å se nesten ingenting av skinnen og bare kornet.

 

Jeg fikk så hjelp av en profesjonell skytter som justert kolben ned igjen til omtrent samme punkt som før, men treffene uteble. Jeg innbiller meg at jeg ser litt mer av skinnen enn da jeg skjøt som best, men ved å flytte grepet på forskjefte en halv håndslengde fremover fant jeg omsider treffbildet igjen. Nå er det slik at jeg har en fingers avstand fra enden på forskjefte og hånden min.

 

Regner med at det tar litt tid å omstille seg til en annen justering ettersom jeg skjøt 3-4 tusen skudd med den gamle justeringen, men problemet nå er at geværet går oppe i kjeven min i bakkant. Dette har ikke noe med selve monteringen å gjøre, men tror det har noe med vinkelen på den justerbare kolben ?

 

Er det noen som har noe erfaring med vinkel på justerbare kolber ? Det virker jo som om høyden er tilnærmet riktig dersom jeg holder korrekt på forskjefte, men får et lite "dunk" i kjeven hver gang jeg monterer. Det er akkurat så lite at det er irriterende og etter 250-300 skudd blir kjeven sår. Hva skjer dersom jeg endrer vinkelen på selve kolben ? Finnes det noen triks for å få dette riktig til ?

 

Setter pris på alle svar :)

Link to comment
Share on other sites

Har ikke allverdens erfaring med justerbare kolber, men jeg vil tro at kinnkontakten din er det ikke noe i veien med. :D Ditt problem kan kanskje sidestilles med bytte av hagle. Hvis du ikke finner tilbake til den eksakte kolbevinkelen du hadde da du traff godt, sprer tvilen seg og du prøver mange forskjellige ting uten å lykkes. Frustrerende!!!

For å stille et spøsrmål tilbake: Trenger du å skyte 250-300 skudd på en kveld? Etter det jeg har erfart dabber ofte konsentrasjonen etter 3-4 serier på banen. Jeg kjenner også i kinnet at jeg har skutt f.eks 150 skudd på en kveld.

Link to comment
Share on other sites

Når jeg justerer inn kolber så finn jeg høyde så øyet sett forfra er over skinna... samtidig legg jeg det over på høyre halvdel av skinna slik at hvis du ikke har like kontant annlegg hver gang så er du der alikevel...

Jeg vil tro at det er kast-off som er problemet ditt når du får "smake kolben"...

Samtidig skal du prøve å få nesten samme vinkel på toppen som skinna har... Det vil si at den blir høyere i bakkant.

Lykke til :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...