Jump to content

trening og foring i lavsesongen


Guest mart

Recommended Posts

hei

i denne tråden vil jeg gjerne høre hvordan folk trener og forer hundene sine nå i båndtvangstida.

 

her i gården går det i jogging, vanlige turer,turer med dekk på slep, lydighetstrening og miljøtrening med den lokale hundeklubben.

jeg tror de blir fornøyde, for ingen har raida søppelkassa eller stjålet sokker på lenge.

 

forer med vom og hundemat etter treninga, men jeg burde kanskje fore litt før også?

og hvor mye trening er passe og når kan man si at det blir det for mye?

 

edit:har dunker og terrier.

Link to comment
Share on other sites

Bra tråd Mart. Interessant og viktig tema.

Jeg har 1 østsibirsk laika på 1.5 år, pluss 2 basseter(petit) på 4 år.

 

Som vedlikeholds trening prøver jeg og jogge 3-4 ganger i uka med med mine 3. Lengden ligger på 5-10 km.

Laikaen har begynt å trekke noe hinsides med trekkselen på. Så planen i løpet av uka er og begynne med bildekk. Begynner og bli ubehagelig å henge på slep. Spesielt i nedoverbakke.

 

Som psykisk trening prøver jeg daglig og kjøre noen små dressur øvelser.

Pluss og gå 1 blodspor i uka med de hver.

 

Mat:

Jeg forer 1 gang om dagen, på kvelden. Og følger fortabellen på sekken. Med vanlig labb vedlikeholdsfor. Skal gå over til Troll i løpet av mnd.

 

Når eksamenskjøret har begynt og roe seg på skolen. Skal jeg begynne med banhundtrening på laikaen. Spore og stille inn på elg og annet vilt. Prøve å få henne rolig ved viltkontakt i bånd.

Hun skal brukes som løshund. Men jeg synes det utvider bikkjas bruksområde og kunne ha henne med på alt mulig. Fra posting på bever til løs på elgjakt. Bra for sosial trening for bikkjene også. Å være med mye rundt.

 

Bra og ha noen bikkjer å styre med. Så slipper man og sitte så mye i sofa`n

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Her går det i spaserturer 1-2 ganger daglig, samt ukentlige sykkelturer (har petit basset).

 

Av "hodeøvelser" går det i ukentlig ringtrening med andre bikkjer, samt 5 minutt hver dag på plena (vært litt sløv med det siste uka).

 

Ukentlig blodsportrening (se tråden for petit basset) hører også med.

 

Om kveldene trener vi nese og hode ved å rett og slett kommandere sitt og bli på kjøkkenet, før jeg går og gjemmer en godbit på stua. - Søk! og han kommer stormende og gir seg ikke før han finner godbiten. Som regel innen 5 minutt.

 

Han får Eukanuba Platinum Performance tørrfor, og dosering for moderat aktivitet er 180 gram for 15 kg bikkje, servert i 6-7 tida om kvelden.

Link to comment
Share on other sites

Går en times tur med jentene hver dag. Nå er jeg så heldig at jeg bor 5 min fra landets største friområde for hund så de får løpe litt læse også. I tillegg til det går det i blodspor og ringtrening (ringtrening er veldig bra for lydighet og sosialisering).

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...