Jump to content

Gaupe og sporing med hund (NEG) m/bilder


Skautussa

Recommended Posts

Det er hevet over en hver tvil om at Bella sporer Gaupe.

 

Hu sporer Gaupe som på skinner :wink:

 

Siden det har kommet noen cm med snø, var det en fin mulighet å ta en tur i skauen....hadde et håp om å finne gaupe spor....... :roll:

 

Joda....på vei oppover traff jeg på spor.....da på vei ut fra terrenget jeg hadde tenkt meg i, og inn i Frogn :roll:

 

n529042384_722951_6217.jpg

 

n529042384_722952_6505.jpg

 

n529042384_722953_6739.jpg

 

n529042384_722954_6992.jpg

 

n529042384_722955_7275.jpg

 

Siden Gaupa var gått over elva ville jeg spore bakspor for å finnet ut hvor mange det eventuelt var(men antok at det kun var snakk om 1 dyr). Og om vi ville finne et "slag".....

 

Da det var for bratt å komme seg opp der gaupa hadde gått.....måtte jeg gjøre en runde opp og til bake.....

 

Og Bella, tok spora som bare pokker hu..... :lol:

 

En meget ivirig bikkje som bare legger seg på i sælan :shock::roll:

n529042384_722956_7552.jpg

 

Men fikk fort roet ned tempo

n529042384_722957_7814.jpg

 

Her har "katta" tatt en hvil......

n529042384_722958_8078.jpg

 

Dette forteller vel sitt.......rådyr som ligger ute på jordet.....

n529042384_722960_8815.jpg

 

Slik oppførsel tyder på at gaupa er i området......

Jeg avlsuttet her, hadde ikke noe ønske om å støkke rådyra og Bella hadde gjrort en god jobb.

 

På tuen hjem kom vi ikke bort ett ensete spor....hverken rådyr, gaupe eller elg....

 

Gjett om jeg skal ut i morgen også...... :roll::roll:

 

Og lysta på en "gaupehund" blir jo ikke mindre av dette...... :shock:

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Så flott at du tar med Bella ut å spore utenom jakta også, Tussa.

Alt for mange elghunder har en svært kort sesong i skogen i form av en uke eller to i oktober...

 

At bikkja sporer Gaupe sier vel mest om at bikkja har lyst til å gjøre noe den syns er morro.

 

Det er nok ekstra spennende å være fører i den andre enden av lina når det er en av de store norske rovdyra det blir gått på også. :D

Link to comment
Share on other sites

Sant det, det du sier vedr bruk og trening av elgbikkja utenom jakt tid. Men sitter med et inntrykk at dette er i ferd med å endres av den yngre garde elghundeiere.... :wink:

 

Er stadig på "farten" med Bella, selv synes jeg det blir alt for lite......kunne vært mye mer....men det var det med jobb da...... :?:?

 

Eneste tiden jeg ikke sporer på elg er i slutten av mai og juni/juli.....pga kalvinga, greit at dyra får ro da....

men er jo en fin tid å trene blodspor istede.

Forholden kan være så ymes med tanke på vittring osv.....kan by på krevende forhold..... :wink:

Link to comment
Share on other sites

Sant det, det du sier vedr bruk og trening av elgbikkja utenom jakt tid. Men sitter med et inntrykk at dette er i ferd med å endres av den yngre garde elghundeiere.... :wink:

Ikke ment å dra denne tråden OT, men det er MYE som er blitt forandret verdr. elghunder her til lands de siste årene.

De er blitt bedre sosialisert og er blitt et familiemedlem som går an å ta med på bikkjeutstilling uten å måtte ha egen ring minst en kilometer unna de andre rasene.

..Og er ikke lenger ei bikkje du ikke bør gå frem til når den står i strengen bak låven. :shock:

Link to comment
Share on other sites

Våkna til knall vær med sol og kald nordavind.....

En kjapp tur i butikken :? så ut..... 8)

 

Var spent der jeg tusla opp mot der gaupa hadde kryssa elva i går morges.....

 

Ville bikkja ta gaupesopra som nå ville væøer 26-30t gamle eller mer :roll:

Vist Pokker!!!

Bikkja sporer som et lokomotiv..... :lol: Ett revespor kommer inn og reven går i gaupespora......etter vel 300m går revespora en vei og gaupespora en annen vei. Hvilket spor vil hun ta....De "ferske" reve spora eller vil hun fortsette på Gaupespora :?:

Hu tar gaupespora :D

 

Været er strålende og humøret til "mor" er på topp.

n529042384_725778_4367.jpg

 

Mens vi går slår det meg, hva om vi treffer på Elg....hva da.... :?::?:

 

Nei, skulle du sett....snakker om sola :shock:

n529042384_725780_5060.jpg

 

Ku og kalv....

n529042384_725781_5396.jpg

photo.php?pid=725773&id=529042384

n529042384_725776_3714.jpg

Kommer opp på en høyde og ser ut over et hogstfelt....samtidig som jeg ser ligge plassen til gaupa, får både bikkja og jeg øye på kua og kalven.

 

Et Gaupehjem

n529042384_725784_6404.jpg

 

"Gauperiket"

n529042384_725786_7109.jpg

 

Bikkja er som vanlig rolig ved syn av elg.... :wink:

 

Nå får vi se da, hva gjør bikkja nå :?:

Er hun sportro(at hun fortsetter på det sporet hun er "sattpå") :?:

Skal jeg av slutte :?:

Skal jeg fortsette :?:

 

Desverre er jeg skrudd sammen slik at en en utfordring klarer jeg ikke la være.... :oops::oops:

Og detta vil jeg finne ut av.

 

Mens jeg sitter å tenker dukker kua og kalven opp igen..dog på litt avstand.

n529042384_725787_7518.jpg

 

Beveger meg ned den bratte skråningen, Bella er på spora, sel vom hu markere annen godlukt i nesa også, ser at æljen har vasa godt i Gaupespora.

Er ikke fritt for at jeg er spent nå..... :shock: hva vil bikkja gjøre...

Hu marker elg spora......men følger på gaupespora..... :lol:8)8)

 

Fy pokker "mor" er stolt av ulldotten.... :wink:

Bikkja fortsetter å spore som et lokomotiv. Spora går over et jorde.......hvor vinden har føyka vekk spora.....men bikkja går som på skinner. Vi kommer frem til bilvei, gaupa har kryssa bikkja finner igjen sporet på andre siden.

Her ser ikke jeg sporet, da snøen har smelta i sola....her er det bare å stole på bikkja, og ganske riktig hu går fortsatt på Gaupa.

 

I det jeg skal ut på ei hogst flate kommer det på menneske spor i gaupesporet, som om noen har gått bakspora. Pussig....da det er ytterst skjelden man treffer på folk i dette omådet. Jeg antar at "noen" har vært å peila Gaupe. Jeg velger å avslutte der, har gått i borti mot 3t og ikke har jeg husket på ta med meg drikke :shock::shock:

 

Bella får masse ros og godbiter der jeg velger å avslutte.

 

Underveis blir jeg over bevist om at hvis muligheten skulle by seg.....en jaktsituasjon.... og jeg ser og merker på bikkja at vi går på "varme" spor da vil jeg jaggu prøve å slipp'a.......Jeg vet hu markerer Gaupe som treer, dette gjorde hun i fjor..... dog var dette taust, men like fult markerte hu opp over trestammen.

 

Jeg har riktig nok ett problem....hu loser jo ikke på elg...... jeg vet jo ikke om hu vil lose på Gaupa :roll:

 

Men men, skitt la gå jeg vil prøve.....enten det er lurt eller ikke :!::!:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...