Jump to content

Labrador valp spiser sin egen avføring.


spelltiurn

Recommended Posts

Enkelte hunder har en stor fasinasjon for dritt... mulig det er for å få i seg næringsstoffer eller bare for å være ekle mot eieren?

 

Det er en dårlig vane og man skal ikke la den få lov til det. På samme vis som man sier nei til andre ulovlige ting så sier man nei og avleder oppmerksomheten over på noe annet og mer positivt. Dette er en valp, så den tar korreksjon fort. Ikke gjøre idiotting som å gnikke dritten i fjeset på den!

 

Å lære ordet nei synes jeg er veldig fint. Hver gang en av mine badegale var på vei mot nærmeste sølepytt var det å si nei og hunden styrte unna. Ros straks den tok hintet selvsagt :P

Link to comment
Share on other sites

Det som Jaktlykke skriver er helt riktig.

Det er faktisk veldig vanlig for hvalper å spise en del dritt. Som regel så gir dette seg etter hvert men du bør ikke la den få lov til det dersom du kan hindre det.

Voksne hunder også har en tendens til å spise sånt .. hestebærsj er minst like snadder for en del hunder som sjokolade for oss og de bruke enhver sjangse de har for å tygge i seg disse pærene.

Sau og kveg er ikke så interessant.

Dersom du derimot befinner deg i et område der de har skåret klauver eller hover så sperr inne bikkja til det er fjernet.

Det er nemlig noe av det råeste de klarer å snoke til seg ... og de blir så løs i mangen av det at de kan ikke blunke engang før det strammer så hardt i ryggskinnet at de driter ut både hus og bil.

Det går seg nok til etter hvert og enkelte har spekulert i om det har med for å gjøre at det er stoffer de ikke får i seg.

Jeg anbefaler , igjen, å bruke skikkelig for.

Spesielt for hvalper og drektige hunder er det helt avgjørende å bruke skikkelig for og da snakker jeg definitivt ikke om Labb eller Pedigree pal.

Det er for som, jeg anser, kan brukes på voksne hunder dersom de er feite, Det ikke betyr noe om de røyter som en nybustet elg, og ikke har spesielt behov for bra for.

Link to comment
Share on other sites

Hunden min spiser å dritt, men det er dritt etter dyr i skogen.

Hva anser dere som egnet for? Til laikaen min også?

Det gjør alle mine også. At man napper noen elgperler eller lignende er også , etter min erfaring, helt normalt.

Når det gjelder for så må du nesten finne utav det selv.

Jeg har fem forskjellige hunder. Fire raser. bla.a Laika hvalp.

Jeg bruker tre forskjellige typer for... ikke pga raseforskjeller men pga individueller forskjeller på hva slags for de tåler best.

Mye fising , flassing, blass pels og røyting (unormalt mye utenom løpetid og årstid) avmagring på tross av kraftig foring , kløe osv er tegn , som jeg tar på mine bikkjer, på at foret ikke stemmer.

De skal legge bra på seg og være blanke i pelsen, Ikke fise som et helt gasskraftverk og drite minst mulig iforhold til mengden for du putter i dem.

JEG kjøper mitt for hos vet.

Største bikkja mi veier over 80 kg og Laikaen vil være den minste av dem alle når han er fullt utvokst.

Det er IKKE særlig mye dyrere å fore på skikkelig for siden mengden de må få i seg iløpet av dagen er mindre enn dersom man bruker billig for.

Eksempel er at jeg brukte tre ganger så mye billigfor på den ene hunden min en kort periode. Den tapte seg FORT i vekt, røytet som ville he***e og klødde så den var hårløs og glodrød på sida.

Tilbake på skikkelig for og det tok rimelig kort tid før kløen var borte, pelsen igjen var blank og fin og vekta var på vei oppover. På normal mengde for.(riktignok for som blir brukt på aktive sledehunder uten at han er det.)

Det ligger også mye mindre drit over alt enn bløte digre larver som flyter over både plen og tun.

Det er fastere så det er lettere å fjerne enn lysebrune grøtklumper og det går an å ha hundene i hus uten å ha alle vinduene på full åpning.

Men som sagt .. du må nesten prøve deg frem til du finner noe som fungerer.

Min Laikahvalp bruker Spesific hvalpefor. Etter hvert så kommer den til å gå over på voksenmat men hvilken type vil jeg måtte vurdere etter hvert. Laikaen har etter min erfaring også rimelig god mage så den tåler mye iforhold til mange andre raser men sålenge den vokser raskt og utvikler seg raskt så ville ialle fall ikke jeg spart på foret.

Link to comment
Share on other sites

Hunden vår spiste også sin egen avføring en periode som valp. Vi lurte også på hvorfor hun gjorde det uten at vi fant noen svar. Hun sluttet med det av seg selv etter en periode på noen dager der vi viste med kroppspråket vårt at bæsjespising var ekkelt.

Vurderte også å dynke bæsjen hennes med eddik/pepper/ting-som-smaker-vondt slik at hun skulle lære seg at bæsj smakte vondt, men slapp å gå til det skrittet.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...