Jump to content

Artige gamle haglpatroner


C.E.A.

Recommended Posts

Jeg samlet veldig aktivt på bl.a. norske haglpatroner for 15 år siden og bakover i endel år, jeg har egentlig solgt ut for lenge siden med der ligger litt rusk og rask i skuffene enda.

 

Idag kom disse fram, de er nok hjemmeladede som man ser men litt uvanlig at man skrev ladedata på skillingen. Der står på den til venstre "Bjørn" så kan vi jo lure på hva den er ladet med, den er funnet sammen med de andre to og er nok fra samme tid. Den i midten er merket "B. sport 18 - 5 - 15 3." Det betyr nok: Brunt sportskrudt, ladet 18 mai 1915, hagl nr 3.

Den siste er nesten identisk merket : "B. sport, 18 - 5 - 15, 4", altså hagl nr. 4. Skal vi tippe at de to sistnevnte er ladet til spilljakt på tiur eller orrhane(?) Alternativet kan være hijakt på rev men det er litt seint for det 18.mai.

 

Jeg synes slike "historiske dokumenter" er veldig artige, håper andre også deler min glede over slike, se ellers på bildene.

 

 

Hylsene ser ut til å være to tyske og en Eley og de er tidsriktige. På den tiden ladet mange patronene selv etter hva man skulle bruke dem til, man kjøpte tomme hylser og ladet når man trengte. Ferdigladede patroner var veldig dyre for vanlige folk og man kunne ikke ha esker med ulike haglstørrelser liggende.

 

DSC02699.jpg

 

DSC02700.jpg

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...