Jump to content

Leupold VX II 3-9x40 vs. Leupold VX I 3-9x40


jeger83

Recommended Posts

Skal kjøpe meg nytt kikkertsikte til salongrifla og har vel egentlig bestemt meg for Leupold, mye på grunn av at jeg har gode erfaringer med dette merket. Har kikket litt på Leupold VX II 3-9x40 Matt duplex, men ser også at man kan få kjøpt Leupold VX I 3-9x40 Matt duplex. Det skiller rundt 1000 kr mellom disse kikkertene..Noen som vet om det er vesentlige forskjeller mellom dem?

Link to comment
Share on other sites

Har flere Leupold, b.l.a. Leupold VXII 3-9 x 40 , matt duplex. (Står på tikka T3 6,5 x 55)

 

Til salong kjøper du ikke kikkertsikte med fast paralakse på 100 meter. Du kjøper kikkertsikte som kan justeres ned til ca. 15 meter og dermed også benyttes ved skyting inne vinterstid.

 

Har selv Leupold VXII 3-9 x 33 efr, matt, fine duplex på salongen til dette formålet. Leupold VX3 4,5-14 x 40 OA matt duplex står i innkjøpskøen for mitt andre randtenningsvåpen. ALTSÅ: Kjøp sikte med paralakseinnstilling. (Min personlige mening).

 

Så til ditt egentlige spørsmål; VXI har noe mer uklar optikk, og har heller ikke klikk-justering på høyde/bredde justeringen. Er et solid og robust sikte,- men optisk/justeringsmessig ligger det nok et signifikant nivå under VXII. Har VXIII 3,5 - 10 x50 på annen storviltrifle. Synes ikke spranget optisk er så stor mellom VXII kikkertene og VXIII, som mellom VXI og VXII.

 

Ellers har jeg handlet alle mine Leupold sikter på www.theopticzone.com som en annen refererte til tidligere i tråden.

Link to comment
Share on other sites

Takker for gode svar. Var inne å kikket på linken som flere av dere refererte til men fant ikke Leupold VXII 3-9 x 33 kikkerten der.. Finner den heller ikke i norske nettbutikker.

Er dette en kikkert som kun selges i utlandet mon tro?

Link to comment
Share on other sites

http://www.theopticzone.com/

default.aspx?act=pro&opt=detail&id=976

 

(linken ovenfor, så finner du det aktuelle siktet hos theopticzone. Ligger under betegnelsen compakte sikter)

 

Totalt inn til Norge kommer et sånn sikte på ca. ((400pris + 30 frakt) x 1,02surcharge) x 6,6dollarkurs) + (430 x .25 x 6,5)moms + 90tollgebyr = ca 3700,-

 

 

Tilsvarende kan du regne på de andre kikkertsiktene fra theopticzone. Tipper de leverer raskere enn de fleste forhandlere i Norge. Går vel +- 7 dager fra bestilling til du har siktet levert, og når dem lett på mail eller telefon hvis du skulle ha behov for det.

 

I tillegg får du med "gratis" ett eller annet leupold utstyr (eksempelvis montasje, verktøy, linsepenn, filter o.l. når du handler for over en viss sum.).

 

3-9 x 33 efr er et BMW sikte på salongen og koster jo en del. Finnes også langt rimeligere sikter med paralaksejustering som duger.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...