Jump to content

hjelp med pcb


Recommended Posts

Hei,

har fått lasta ned pcb og myset litt på det.

 

og her er det forholdsvis rett fram, men .. det er også ett par ting som jeg ikke er sikker på.

 

noen av de mer erfarne her kan kansje forklare meg hva disse verdiene betyr:

treffpunkt - denne virker vel litt unødvendig da jeg regner med at hvis man først skyter seg inn så er det mitt i skiva?

 

1 klikk@100 meter - denne skjønner jeg delvis, er vel spesifikt for hver kikkert? noen ide om hvordan jeg konverterer dette til ett stang siktet delt i 1/4 og tidels tommer? 1 klikk= 2,54 mm?

 

siktelinje - her er det vel avstand fra midten av kikkert til midten av løp ? ved ett rundt skur er vel dette bare å mle med ett skyvelær ?

 

utskytings vinkel - vinkelen mellom løp og water/bakke ?

 

kantingsvinkel - denne aner jeg ikke hva skal være i det hele tatt :( men det vet kansje noen andre ? :P

 

 

Henry

Link to comment
Share on other sites

Det er jo flere som skyter inn med overslag på f.eks 100m, derfor kan du legge til point-of-impact hvis den er annerledes enn "midt-i" på avstanden du har skutt inn på.

 

Har dessverre ikke erfaring med stangsikter, men en tidels tomme burde være 2,54 mm ja, på enten 100y eller 100m.

 

Shooting angle: hvis du skyter i vinkel, altså oppover eller nedover, vil det være som å skyte på kortere avstand, og pcb kan hjelpe deg med å finne korrekt treffpunkt.

 

Kantingsvinkel er vel tilnærmet 0 for de fleste vil jeg tro.

Link to comment
Share on other sites

aha så skytevinkel er for hvis man ligger på en liten fjelltopp og skyter ned f.eks?

 

 

1klikk@100 meter funka dårlig med å sette 0.25 cm, klikk lista tok helt av hehe,

 

er vel kansje meningen at man skyter ett i blinken på "0" klikk, justerer opp ett klikk og skyter på nytt og så måler forskjellen?

 

henry

Link to comment
Share on other sites

aha så skytevinkel er for hvis man ligger på en liten fjelltopp og skyter ned f.eks?

korrekt :wink:

 

er vel kansje meningen at man skyter ett i blinken på "0" klikk, justerer opp ett klikk og skyter på nytt og så måler forskjellen?

Da skyter du heller to skudd istedet for ett, og stiller opp 10 knepp istedet for ett, for så å skyte to skudd til. Da får du forhåpentligvis litt bedre data :wink: Er vanskelig å skyte bra nok til å verifisere ett klikk med åpne sikter på 100m...

Link to comment
Share on other sites

Uansett så blir du jo nødt til å verifisere tabellen, altså skyte for å sjekke.

 

Så hvis du har lyst å prøve sånn med en gang så kan du jo få litt hjelp på veien (for jeg mener å huske at det var du som skjøt med en Sharps i 45-70) :arrow:

En 350gr RN-kule i 600m/s skutt inn på 100m har følgende kulefall:

 

200m: -43 cm

300m: -150 cm

400m: -360 cm

500m: -680 cm

600m: -1130 cm

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...