Jump to content

Valg av demper til Tikka M595 308.


Hayabuza

Recommended Posts

Har en Tikka M595 308. som skal få seg lyddemper og da lurer jeg litt på hva jeg skal velge.

 

Det viktigste er at lyden blir mest mulig redusert, at presisjoen er best mulig og at totallengden på våpenet blir kortest mulig.

 

har tenkt på en BR Reflex og kappe løpet 5cm for å kompansere for den økte vekten i forhold til aluminiumsdemperne.

men vil kulebanen og presisjonen bli dårligere når jeg kapper av 5cm? noen som har erfaring med kapping av løpet på denne rifla? i tillegg så bruker jeg en ammo som jeg aldri har hatt gjennomskyting på (Federal Trophy Bounded) og vil den bli ubrukelig hvis jeg kapper løpet og utgangshastigheten blir lavere?

 

 

er det noen som kan hjelpe meg med valget og evt. skrive litt om hvorfor velge BR og hvorfor velge Hausken?

 

 

PS: er det noen som har noen videoer av BR, Hausken og evt. andre dempere i aksjon? finner kun amerikanere med subsonic ammo og gutvotter med Vepr på youtube.

Link to comment
Share on other sites

Hei

Ser du er i den heldige situasjon å ha det ultimate utgangspunkt for en demper rigg.

Du skal kappe løpet til 47cm

Og sette på Hausken demper.

Da har du testvinneren på din børse.

Om du skal ha lang eller std demper får du bestemme sjølv.

Eg har prøvd med begge.

Eg har jakta i mange år med Tikka M590 cal308 og std Hausken demper.

Synest riggen var litt voldsom, men etter en justering av løpslengde så vart den rett hendig.

Eg gikk litt ned på kulevekt etter kapping så eg har samme hastigheit som før.

Godkuler fra Tonheimen går rett igjennom med grei effekt.

Har kun jakta ett år med kort løp så eg har Ikkje noko stort test matriale (8 hjort)

Eg gikk fra 165 til 150 grain etter kapping.

Kanskje Hausken slites litt raskere enn BR?

Men min har gått ca 4000 skudd og det er ikkje skytinga som viser på den

derimot tæring pga kondens inni demperen etter jakt i kulde og inn i varmen uten å demontere demperen. :oops:

Men det er ikkje tæring av betydning.

Deler du demperen og lar den tørke etter slike turer så har du den lenge.

Like lenge som løpet i børsa di varer.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...