Jump to content

Lyman 1200 dps III modifisering


Magnus

Recommended Posts

Etter å ha brukt dette en del de siste 6 mnd så har jeg kommet frem til en mod som fungererte veldig bra for meg.

Her er hvordan problemet har vært for meg.

Kruttmålet har fungert fint med pistolkrutt og n140, 202 og n-11. Men med litt grovere krutt som feks mrp,n160,n560 og n-15 så har det kastet vekter som er helt oppi 0,5 grain over. Oftest er det 0,1 til 0,2 grain over. Rutinen for 71gr ble feks å skrive inn 70,9gr og dryppe resten selv. Men som regel ble det da 71gr eller 71,1 gr.

 

Satt i bua her en natt i forige uke og laget patroner for langholdskytinga. Og jeg irriterte meg grønn på kruttmålet, så i ett lyst øyeblikk kom jeg på noe jeg hadde lest om rcbs chargemaster. Det gikk ut på å stikke inn en bit av ett sugerør inn i røret fra dispenseren. Etter litt romstering rundt på kjøkkenet, jeg var sikker på jeg hadde sett noe sugerør ett eller annet sted, så måtte jeg gi opp og spørre kjerringa :oops: kl 01:30

Hu skjønte jo ikke hvorfor jeg ble så glad for sugerør...

 

ca 5-6 mm ble kappet av og tredd inn i røret og voila. Veldig mye bedre, kanskje 1 av 10 vekter som blir større enn det jeg tastet inn, og da med kun 0,1 gr.

Har testet dette i noen dager nå og dette er en åpenbaring for meg :mrgreen: Endelig fungerer det slik som jeg forespeilet meg da jeg handlet det.

 

Sugerøret var av typen fra McDonnald's, andre kan sikkert brukes, men det må være grovere enn de sugerørene man kjøper i store pakker på butikken.

Link to comment
Share on other sites

I oppgraderings settet følger det med en gummipropp med mindre hull, som kan trees på røret. Det står om denne i monteringsanvisningen også, og den skal om nødvendig brukes, spessielt med grove kruttsorter.

 

 

Stemmer det, vektene levert i det siste har denne. Min, kjøpt høsten 07, har denne proppen.

 

Jeg bruker gummiproppen hele tiden, når jeg lader ca 100 ladninger ramler vel ca 10-15 "krutt-frø" utenfor, og jeg har ennå ikke opplevd at vekten ikke er riktig (alltid som jeg har tastet inn). Har vel kjørt gjennom ca 1000 ladninger siden jeg fikk den i hus.

 

.

Link to comment
Share on other sites

 

Vil det ikke gå tregere med ett såpass mindre hull da?

 

 

Min kom i hus i september 2008 (beklager feil årstall i forrige innlegg) :oops:

 

Hullet i gummiproppen er vel noe mindre enn sugerøret fra MacDonald (har ikke målt det, men tro det er på ca 3,5-4 mm). Likevel tar det ikke mer enn 25-30 sekunder å veie opp en ladning fra 40 til 55 grs (tok tiden på noen 55 grs ladninger med N-160 krutt for en stund siden, de lå på 27-30 sekunder). Har faktisk ikke prøvd den uten proppen i.....

 

Edit for ett lite PS! : Gummiproppen trees ikke utenpå røret på min vekt, den skrues inni røret. Røret er gjenget innvendig, og gummiproppen lager dermed en liten barriere før kruttet faller ut....

.

Link to comment
Share on other sites

Låner tråden bittelitt. Noen som vet om andre enn Midway her på berget som har inne Lyman 1200? Får ikke opp at Alvestad har den inne. Evt. noen som har erfaringer med å imortere fra USA og hva blir prisen da?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...