Jump to content

ombygge hagle


palo

Recommended Posts

Hei,

 

har en en gammel hund av en Star Baikal, 12 kal, over-under, enkel avtrekker. Jeg liker dette våpenet godt, for jeg kan for eksempel bruke det som stokk i ura i et nødsfall. :shock: Men det jeg ikke liker er at jeg bommer en hel del når jeg jakter med det - og jeg tror ikke dette bare skyldes jegeren, dvs. meg, for jeg skyter bra med andre våpen. Men jeg har tenkt som så, at kanskje stokken er for lav, at det er derfor jeg bommer, og så har jeg bygd på stokken med en "forhøyer" av plast. Og det ble litt bedre, men ikke helt bra, og så liker jeg ikke dette plasttjafset som er tapet på stokken. Så det jeg har tenkt å gjøre er å bygge på stokken mere ordentlig - kappe den ned, lime på et stykke tre, høvle og skjære til det hele blir perfekt. Jeg burde selvsagt levert børsa til en børsemaker, dvs. en som kan dette. Men dette kommer til å bli svine dyrt , og se første linje - hagla er neppe verdt mere enn en 1000-lapp. Så det er her dere kommer inn. Er det noen som har gode tips for hvordan jeg bør gå frem. For eksempel: Hvilket tre bør jeg bruke? Hvilket lim? Bør jeg sette noen skruer gjennom nytt tre og ned i gammel stokk (jeg tenker kanskje å forborre med nedsenkning)? Eller er dette overflødig hvis jeg limer godt? Kommer dette til å bli bra? Jeg er en nøye type og flink med hendene - men er dette likevel en jobb som bør overlates til profesjonelle? Setter stor pris på råd og tips når det gjelder dette tema.

 

MVH, Palo

Link to comment
Share on other sites

Tre: Valnøtt, Bøk, Bjørk, Mahogni e.l. etter hvilket tre børsa er laget av.

Lim: Epoxy er helt o.k.

Gjøre sjøl: Tror du at du kan greie det er det ingen fare... Den delen er ikke strukturell. Blir det feil, er det bare å sage av, slipe limflaten og prøve igjen med en ny bit...

Forsterke sjøt: Unødvendig hvis limflatene er paralelle, plane og godt avfettet med f.eks. aceton...

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

Hei igjen.

 

Ja, da har jeg omsider fått ut fingeren og har bygd om haglen min. Og jeg må si at resultatet ble kanonbra! 8) Er meget formnøyd. Slik gikk jeg frem: skar stokken ned ca. en cm fra toppen. Har en bra sag, så jeg fikk til rett sagflate. Puss puss. Limte så 1.3 cm eik på, lot tørke under press, og deretter pusse pusse igjen. Limte så på toppstykket som jeg hadde tatt vare på (ca en cm på det tykkeste). Litt herk med dette siden skrutvingene mine ikke er all verden og toppen (og bunnen for den del, :|) av stokken er avrundet, men fikk da klem til sist - brukte først ducktape og fikk bra feste for klemmene på denne. Puss puss. Så stokkolje, stokkolje, stokkolje. Stokkolje.

 

Sag: miniatyr gjerdesag - egentlig kapp-/gjær men med mulighet for å snu sagen for å få anlegg. Puss: pussemusen til B&D har funket utmerket Tre: eik, altså. Var lenge i tvil om dette (er det hardt nok, hvordan oppfører det seg i kulde, vann?), men ville ha en lys stripe (stokken for øvrig er mørk) og fikk en bit fra en kar på jobb, så la oss prøve, tenkte jeg. Det kan vel ikke være så galt. Lim: brukte 16-timers araldit. Etter anbefaling fra en børsemaker på G-sport. Ja, og resultatet er altså kanon, både estetisk og skyte-/treffmessig. Var på banen og skyter nå om ikke som en Gud så iallfall langt bedre enn i fjor.

 

Takk til Raudnakke for tilbakemelding/ tips.

 

Palo

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...