Jump to content

Jakten på godladninga, ble litt sånn prosjekt!


Gammelfiskaren

Recommended Posts

Er helt sikker på at jeg har sett en skjematisk fremstilling, som en tabell el. for utprøving av krutt; type

og vekt når du mener du har funnet KULA! Mulig dette var på vårt gamle sted ?? Har lett men ikke funnet :!:

 

Noen som kan dytte meg i riktig retning ??

 

Edit: begynner å gruble litt rundt mitt konkrete eksempel, så kommer dere med tips etter hvert :?:

 

Mitt utangspunkt er en m67 med sporterstokk og nedkortet original kongsbergløp. (ca 55 cm)

Kula jeg har landet på er Lapua Scenar 8.0 gram (123 grns)

Pga at jeg ikke er veldig god til å skyte fra benk tenker jeg at jeg bør skyte minst tre fireskudds serier i hver ladning, og kanskje trekke ut dårligste skudd fra hver serie ??

 

Har sett anbefalt å bruke ganske store sprang mellom ladningene i første runde. Jeg har stående i bua vv krutt n140 og n150, så da prøver jeg disse først.

 

Anbefalt startladning for denne kula fr VV @ VV 140 er 36.3 grns, så da starter jeg på 37 grns. Max er 40grns.

 

Da blir første "stige" slik: 37grns, 38 grns og 39 grns. Lader ikke maksladn før jeg ser hvordan 39 grns oppfører seg!

 

Anbefalt startladning fra VV @ VV N150 er 38,1 og maks er 41,6 (vet fra før at 41,5 gir tegn på overtrykk i mitt kammer)

 

Da blir "stigen" for VV N150 slik: 38 grns, 39 grns og 40 grns.

 

Er dette en brukbar fremgangsmåte eller ville dere gjort det annerledes ? Det jeg i utgangspunktet var på jakt etter

var i grunn et skjema for å sette dette i system, garantert noen som har gjort dette før :wink:

 

Edit: Da har jeg vert og testa litt.. Fikk ikke kronografert, trøbbel med hardware :roll: Er nå litt usikker på dette med å luke ut det dårligste skuddet da de beste fireskuddsamlingene ser jevnere ut totalt. Fikk det peneste resultatet med 38 grns n150 og 39 grns n140. Synes også jeg fikk overaskende gode samlinger med alle ladningene ! Mausern går godt den! Jeg konkluderer foreløpig med at det ikke er noen grunn til å lade hardt, men må så klart forske videre på dette! Noe annet jeg stussa på er at treffpunktet økte vesentlig mer fra 38 til 39 grns n150 enn fra 39 til 40, men maks høydespredning på alle disse ladningene er maks 20mm !

 

Fikk ikke til å lime inn fra ms exel så laget et bilde av fila:

 

testladn3.jpg

 

Eksempel på treffbilder:

 

test1egr.jpg

 

Da har jeg lada opp og prøvd en ny serie, ladet til 0 friflukt, noe som i mitt kammer gir col 79,5. Fikk dårlig hold på kulene syntes jeg, men teorien er at man uansett får jevner trykkoppbygging slik! Dette ga desverre ikke noe bedre resultet for mitt vedkommende, så heretter setter jeg kulene dypere!

 

Slik ble resultatet i dag:

 

Kule fortsatt Scenar 123 grns.

 

38 grns N150 ga brukbare samlinger, men hastighet rundt 740 ms blir for slapt.

38,5 grns N150 ga 760 ms, snitt fem 3sk samling: 11,2 mm, snitt fem 4sk samling : 21,4 mm

39 grns N150 ga 770 ms, snitt fem 3sk samling: 12,4 mm , snitt fem 4sk samling : 26,5 mm

 

Konklusjonen får bli at jeg fortsatt jakter på bedre samlinger, bør også få høyere hastigheter, må handle litt n160 og kanskje norma 19. Synes det er veldig vanskelig å skyte i benken, er sikker på at jeg lagde en god del flere slengere i dag slik at resultatet ikke blir pålitelig! Uansett har jeg fått bevist at mauseren går mer enn godt nok til mitt bruk uansett hvilke av disse ladningene jeg velger :wink:

 

Bruttern filma hvorfor jeg får en og annen slenger :mrgreen: :

 

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Kunne godt tenkt meg et slikt oppsett selv bare for nyskjerrighetens del.

 

Jeg har kjøpt en kronograf. Det besvarer ikke spørsmålet ditt, men man skal ikke holde på lenge før man oppdager at det er nyttige greier. Ikke er det så dyrt heller.

 

Først så tester jeg hva fabrikkladede patroner gir av hastighet i børsa med tilsvande eller tilnærmede kuletyper og kulevekter. Patronene er også oppgitt med en hastighet, men det er vanskeligt å si alltid hva løpslengde og tilstand på våpen dette er testet ut fra. Har jeg løp som ikke er kappet, så er det full rulle etter fabrikkdata på patroner vist jeg ikke har en å teste med, og har jeg kappet løp så trekker jeg fra litt.

 

Deretter så lader jeg opp etter tabeller og ser når jeg havner på ca. samme hastighet som fabrikkladede patroner. Da vet jeg at jeg er på tilnærmet max. Følger selfølgelig med om det er andre tegn som tyder på at man har trykkforhold som er usunne.

 

Når jeg da vet hva max ladning så er det bare og korrigere forsiktig (opp/ned) på 0,2 grain nivå til samlingen er perfekt for min børse.

 

At du i et tilfelle havnet med trykktegn med ladning fra tabell, betyr ikke nødvendigvis at det er for mye for din børse. Det kan vere at den kruttlot'n ga noe mere fraspark, og at det kan vere helt greit med krutt fra en annen lot.

Eller friflukt og slike ting. Hastigheten ville gitt noen indikasjoner på det.

 

Vel....dette besvarte ikke spørsmålet ditt direkte, men slik gjør jeg det.

Link to comment
Share on other sites

Var muligens denne tråden du lette etter; viewtopic.php?f=17&t=11202&start=0&st=0&sk=t&sd=a&hilit=fart

 

Hvertfall finner du endel svar der. Har du funnet kula du vil bruke setter du den med den friflukten du vil ha, og deretter justerer du kruttmengde/type til du har god presisjon. NOTER DEG HASTIGHETEN. Bytt så krutttype til du er rundt denne hastigheten igjen. Litt over lott under. Så er det å beholde den ladningen og justere friflukt.

 

To ting som er kritiske; Juster på en ting av gangen(bytter du hettetype får du ikke lov til samtidig å forandre ladevekten) og noter ned alt hele tiden.

Sett deg med mange kaffekopper og studer treffbilder og skrevne data...så er det ikke lenge før du har godladningen

Link to comment
Share on other sites

Takk for den HS, hadde ikke sett den tråden! Nå har jeg lasta ned testskiver og lada opp stigene over! Tar med kronografen på banen på onsdag, så får vi se veien videre etter hvert!

 

De første ladningene har 1mm friflukt, har forstått det slik at friflukt er det siste man tester, alltså etter at man har funnet den mest lovende hastigheten !? Hadde ønske om å få prøvd diverse andre typer krutt, men etter å ha sett svarene her og i den andre tråden er ikke det lenger så viktig!?

 

 

Tenker å oppdatere første inlegg etter hvert som jeg skrider frem..

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Det er vel hans logiritmer for løpssvingninger som ligger innebygget i Pressure Trace trykkmåleren...Her ses de som prikker alt etter løpslengde og tykkelse på en kurve, og når hastigheten mates inn kommer de som kryss på en kurve/trykkurven). Da er det bare å justere så de ligger rett over eller litt foran/bak, og sannsyneligheten er stor for at den optimale presisjonen i rifla er oppnådd med akkurat DEN kombinasjonen. Hvertfall føler jeg dette stemmer veldig bra, skremmende bra.

 

Men en ting har jeg funnet ut; Løp/rifler som ikke skyter det meste bra(under 30 mm/100m) nesten UANSETT hva du prøver, er kinkige å jobbe med for å finne EN ladning som virker. Jeg gidder rett å slett ikke å bruke tid på sånne løp.

Link to comment
Share on other sites

Takker for linken Kjell, denne har jeg studert inngående og dette har jeg trua på!

 

Fyllte opp en del hylser til ny test I 0,3 trinns trinn fra 39,9 til 41,4 med n 150 og dura i vei til banen!

Det er særlig måten å rulere mellom blinkene jeg har sansen for, dette utelukker masse tilfeldige variabler, og jeg har nå funnet vekta jeg legger meg på! Veldig interresant å observe det han kaller scattergroups, disse opptrer på to steder i mellom fine noder. Det passer veldig fint at jeg også fikk de beste samlingene på de gode OCW ladningene:

Skjøt bare femskuddsgrupper i dag for få et bedre grunnlag for å finne virkelig senter av samlinga.

 

 

1: 39,9 grns = 783 ms. 19mm

2: 40,2 grns = 787 ms. 30mm Samme treffpunkt som 1 og da bør 40 grns være en OCW.

3: 40,5 grns = 899 ms. 17mm men litt stort avvik i forhold til de over

4: 40,8 grns = 805 ms. 34 mm "scattergroup" men senter veldig nære nr 3

5: 41,1 grns = 815 ms. 20 mm

6: 41,4 grns = ??? 14 mm og samme treffpunkt som 5 slik at mitt førstevalg som OCW bør bli 41,2 da 41,5 har gitt svake trykktegn i mausern min!

 

 

Jeg kommer ikke til å teste videre med settedybder, hetter osv, da dette bare har vert bare for moro skyld! Mævvsern samler bedre enn jeg holder i med allt jeg har prøvd til nå :mrgreen: For å illustrere dette, så ligger alle de tretti skudda jeg prøvde i dag innenfor maks høydespredning 34 mm og maks sidespredning 33 mm.

 

Er det noen som har quickload som kan hjelpe meg å beregne løpstid på ladningene over ?? Bare for moro skyld!

gode noder er: 0,711-0,781-0,888-0,959-1,066-1,138-1,244 , hadde vert mosomt å se om OBT (her):http://www.the-long-family.com/OBT%20tool.xls stemmer med mine erfaringer !

 

Kommer nok til å gjenta prosessen med resten av riflene, men nå må jeg prioritere å forbedre elendig ståendeskyting :oops:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...