Jump to content

Myke ladninger til 270 win


Barth

Recommended Posts

Ladedata til 270 Win med høy hastighet er ikke vanskelig og finne her på nettet, patronen er jo byggd for det.

Jeg spekulerte derimot på og få meg en patron med tung, myk kule med lav hastighet til f. eks. rådyr p.g.a. kjøttødeleggelse(ikke at det er så voldsomt med kjøtt på disse ribb-bena). Jeg har engang sett rådyr skutt forfra med 338 mag, og det var ikke mye spiselig igjen av det dyret.

Altså: Hvor langt ned i hastighet kan en gå og samtidig beholde ei expanderende kule?

Hvilke av de tunge kulene er mykest, samtidig som de beholder stor restvekt? (kulevekt 150 - 160 grs)

Hvor mye kan en redusere kruttvekta i en patron før det skjer ukontrolerte ting i kammeret?

Er det noen som har erfaringer ( og det er det på dette forumet da 7) er jeg taknemmlig for et hint.

Link to comment
Share on other sites

Har ladet endel 150 grs kuler i 270 win'en min.

Har brukt både "normal" blyspiss, og rund-nesede kuler.

De to jeg har testet er Sierra Gameking, og Hornady Round nose, og har skutt rådyr med begge to.

Kan ikke huske at det var noen markant forskjell på resultatet, men dette er endel år siden så....

Begge disse kulene ladet jeg opp i ca 820m/sek.

Jeg brukte både N-160 og Norma-4 krutt til denne hastigheten, skal jeg opp i fart er det Norma-15 som gjelder.

 

For det dèt er verdt;

Sierra Gameking (1840) går utrolig godt i riflen min.

Har flere 5 skuddsamlinger på ca 10mm. på 100 meter.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...