Jump to content

Ønsker råd om valg og montering optiske sikter på M98


Trigger

Recommended Posts

Hei

 

Jeg er en elgjeger som har rundet de magiske 40 og kjenner at synet ikke er som for noen år siden.

Noe som har vært litt av den sportslige utfordringen for meg under jakt er bruk av åpne sikter. Dette har gått greit i mange år og etter flere vel felte dyr.

Nå hadde jeg tenkt å trappe litt ned på dette med bruk av åpne sikter mens "leken ennå er god"

 

I den forbindelse søker jeg litt informasjon om sikter og optikk. Selve godbørsa er en original M98 (HV-mauser). Dvs at det eneste som er gjort med denne, er et løpsbytte fra 7.98 til 7.62.

Slik som våpnet fremstår i dag ønsker jeg minst mulige varige forandringer med hesnyn til omsmiing og fresing.

 

Kan noen som har greie på det gi meg et hint om det finnes løsninger for optiske siktemidler som kan brukes uten for mye tilpassninger. (Ikke ulik kikkertanordningen Z41 som var montert i tilknytning til festet for oppslagsiktet)

se:

http://www.mauser98k.internetdsl.pl/sni ... -98k-4.jpg

Link to comment
Share on other sites

Dersom du "kun" har blitt mer langsynt, som er normalt med årene, ville jeg ha gått for å sette på en Aimpoint på låsekasseringen foran. Ellers går det an å montere den på via en montasje på bakre sikte, men jeg vet ikke hvem som leverer slikt eller hvor bra de er.

 

Dersom du har blitt mer nærsynt og ellers har fått dårligere syn ville jeg ha montert på en Leuopoldskinne eller lignende og satt på et kvalitetskikkertsikte med lav forstørrelse på minste x og minst 42mm objektiv, gjerne også med rødpunkt. Da blir det klarere siktebilde samtidig som at den lave forstørrelsen gjør det enklere å gå over fra åpne sikter som du er vant med.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...