Jump to content

Import fra svensk privatperson.


300kongen

Recommended Posts

Bare for å sjekke at jeg ikke driter meg ut her:

 

Jeg har påført "import fra Sverige" på søknaden min, og således er vel den OK?

 

Svensken har vært hos sin lokale polis og fylt ut "permanent utförsel av vapen".

 

Vi fyller ut alt sammen, og jeg stikker innom tollen på vei hjem for å levere søknaden min i utfylt tilstand.

 

Det er ikke noe jeg da har glemt?

Link to comment
Share on other sites

Du må nok avvente innvilget søknad om eksport av krigsmateriell fra den svenske statsmakten før du tar fatt på hjemveien. Få han til å sende søknaden og så mener jeg å huske at den kostet SEK 600,-. Når den er kommet i retur og stemplet etter alle kunstens regler kan du ta med deg våpenet til tollen og forlate Sverige.

Link to comment
Share on other sites

Mulig det (på min stod det vel "Export av Krigsmateriell), men det er ikke nok å fylle ut skjemaet og reise innom tollen. Den må behandles av statsmakten i Stockholm og returneres deretter til selger. Tollmyndigheten behandler ikke den søknaden. Dette tar noen dager, derfor må dere sørge for å ordne det på forhånd.

Link to comment
Share on other sites

Det er riktig. Du må få tollmyndighetene til å fylle ut nødvendig info og stemple din ervervstillatelse. De skal også sende det ene skjemaet til politiet du har fått dem utstedt hos, slik at de kan skrive ut et lite plastlaminert verdipapir (våpenkortet) til deg :P

Link to comment
Share on other sites

Jeg kjøpte en fripistol av en privatperson i sverige i fjor, det er ikke enkelt. Det må søkes "høyere politimyndighet", betales et gebyr (mener det var 600,-) og du får innvilget tillatelse, med kopi til Interpol(!). Denne må du ha før tollmyndighetene stempler og signerer kjøpetillatelsen din. Jeg prøvde uten, noe som førte til et langt og hjertelig vennskap med Ulla på Strømstad politikammer (Virkelig ei trivelig og serviceminded dame!!), før fripistolen kunne hentes fra varetekten hos tollvesenet.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...