Jump to content

NM vinter Andøya


Foxhound

Recommended Posts

Det ble litt av en revansje for engelsksetterene etter nedturen på NM lag. Engelsksetterene dominerer premilista i både EXIT cup og NM finalen med Perle og Stig Kvernmo som vinner av NM vinter :D

Ellers er det vel absolutt på sin plass og gratulere Breton-Norge med seier i NM Lag samt mange gjeve plasseringer den siste tida. Er vi inne i en hamstertid :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Jutul skrev:

Ellers er det vel absolutt på sin plass og gratulere Breton-Norge med seier i NM Lag samt mange gjeve plasseringer den siste tida. Er vi inne i en hamstertid

Uten at det har noen statistisk verdi så har jeg opplevd flere ganger de siste åra at Bretoner har parkert samtlige andre fuglehundraser på vinterføre. Spesiellt dersom det er litt gjennomslag så kommer bretonen til sin rett. De humper elegant over terrenget der de andre litt tyngre hundene må bruke krefter. Skulle vært litt morro om bretoneiere kunne fortalt litt om hvordan de opplever potestørrelsen på sine hunder. Jeg har sett hvor mye lettere en breton tar seg fram i gjennomslagsføre kontra en engelsk setter, de var ca. jamnbyrdige vektmessig.

 

Jeg tror breton som lag fremdeles vil slite på Kongsvoll på høsten, men de imponerer på vinteren. Jeg tror hemmeligheten ligger i god bæring i potene og etterhvert nå økt jaktlyst.

 

Grattis til Bretonlaget

Link to comment
Share on other sites

Arne Abel Lunde vant jo NM lavland med sin breton Drillo i fjor høst. Jeg konkurrerte endel mot ham da jeg hadde VK hund.

Som jeg har nevnt tideliggere, enormt mye har skjedd med breton som høyfjellshund de siste 25 åra. Samme kan en vel si om Korth. vorsteher, samt strih. vorsteher også. Har en kompis som deltok på NM lag vinter i år med sin KV, og det er en av de råeste motorene jeg har sett og jaktet med. Nå som stilbedømmelsen er vekk fra prøvekritikken kan man ikke gi dem dårlig på stil lengre heller :?

Mangfoldet har blitt bra og stort, og det er ikke lenger bare engelsksetter og pointer som hersker på høyfjellsarenaen.

Link to comment
Share on other sites

Jeg så Drillo i NM lavland, så derfor skrev jeg breton som lag.

 

Ellers så er det utvikling ja. Råe motorer med jaktvett er vel det vi drømmer om og jaggu finnes det endel av dem. Angående stil så tror jeg den gjennomsnittlige fuglejegeren er mer opptat av fugl i sekken enn stil. Men jeg må få lov å nevne at jeg har et meget nært bekjentskap med en KV som revierer som en pointer når vi har motvind. :D

 

Angående råe KV så tror jeg tiden er inne til å tenke seg litt rundt før man velger linjer. Spørs om ikke de råeste blir vell uhånterlige for gjennomsnittsjegeren.

 

...mye selvlysende hunder der ute :roll:

Link to comment
Share on other sites

Du skriver at den vanlige fuglejeger er mer opptatt av fugl i sekken, enn stil. Jeg tror nok sikkert du har rett i det.

Personlig synes jeg det er trist at stilbedømmelsen er vekk, ikke bare for at det er en nytelse å se en hund i ett stilfullt søk, men også fordi jeg er redd det kan virke negativt på viltfinnerevnen. Jeg mener at en hund som har en fin stil og høy hodeføring gjerne er en bedre fuglefinner enn den med nesa i bakken. For meg er engelsksetteren den hunden som appelerer mest til meg, både søksmessig og stilmessig. Ingen andre raser har den samme, dansende og livlige søket som engelsksettere. Andre verdsetter den mere slaviske hunden som så gjerne vi forbinder pointeren med, og jeg er enig i at ett pointersøk på mange måter kan virke mer metodisk og målrettet. Heldigvis er vi forskjellige individer som liker forskjellige hunder/raser. Ellers hadde det blitt en kjedelig sport.

Link to comment
Share on other sites

Ja heldigvis er vi forskjellige og vi skal være veldig takknemlige for det mangfoldet vi har.

 

Må si meg enig i at det er lite som slår en ES i åpent høyfjellsterreng med sol og et godt vinddrag. Det er vakkert, men jeg synes en god pointer nesten er mer spektakulært.

 

Til tross for det så har jeg funnet en annen rase som tiltaler meg enda mer. Ikke rart det går mange tråder om rasevalg her på forumet. :)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...