christianj Posted April 3, 2009 Share Posted April 3, 2009 (edited) Skal kjøpe en lami 15fot med 50hk og lurte på om noen kunne fortelle meg litt om den. Skal bruke båten primørt til sportsfiske, men hvis muligheten byr seg så blir det hel en tur eller 10 etter sjøfugl og kansje sel.... Har prøvd å søke litt rundt på nettet og finner ikke stort Det eneste jeg vet er at båten er finsk og frabrikken konk på 80 tallet. Edited May 21, 2009 by Guest Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jegerbombom Posted April 3, 2009 Share Posted April 3, 2009 Tja.. kan vel skrive noen ord. Her sør i Nordland var Lami veldig poppulær på slutten av 80tallet, var vel en forholdsvis billig båt i forhold til de etablerte merkene som Hansvik og Rana, lett for motor var den også og ett frisk pust i markedet i forhold til gammle gutta fra Hemnes og Rørvik. Det var vel noen båter som hadde en del luftbobbler mellom glassfiberlaget og toppcoaten, merktes spessielt med at toppcoaten sprakk når båten dunket steppstegene på sidene mot land, dette resulterte i at man måtte sparkle disse "hullene" og male over med ny toppcoat før man fikk for stor vanninntregning og fare for plastpest, dette var vel rett og slett resultat av dårlig grunnarbeid under produksjonen, men det var vel derfor prisen var hyggelig. Hvis prisen på prosjektet du tenker på føles grei, å du liker båten og motoren, så tror jeg du får en kjempegrei båt for å fiske og dorge ørret med. Jaktmessig så må du ta samme forholdsregler som alle som jakter med glassfiberbåter må gjøre, forsiktighet, forsiktighet, forsiktighet. Når det legges til land vil skarpe fjelltrapper og svaberg fort skade eller ødelegge toppcoaten og da må man frem med spakkelet og malekosten. Ellers vil jeg si, lykketil med ny båt, skitt fiske og en spennende jakt i skjergården, Husk 2km regelen fra land for skyting fra motordrevet båt, men denne regelen gjelder ikke på seljakt Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
christianj Posted April 3, 2009 Author Share Posted April 3, 2009 takk takk Skal få båten rimelig 15000,- tror det er en meget god pris... motoren inkludert (1989 modell mercury). Båten ser helt strøken ut og jeg kjenner eieren. Han må visst ha litt større båt på grunn av kjerringa. Var greit med litt info om båten Mvh Christian Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ivara Posted April 3, 2009 Share Posted April 3, 2009 Hva slags båttype, åpen/skjærgårdsjeep? Motoren, er den 3- eller 4 sylindret? søkte på boat.no og fant denne: Lami 440RX Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jegerbombom Posted April 3, 2009 Share Posted April 3, 2009 Broderen har en Lami 405(tror jeg den het) som er ca12.5fot og den er grei den med en 25hk montert på hekken, med dovnrigg og 5 stangholdere er den en killer på sjøørret fiske, passe rask til å tilbakelegge strekninger med og rolig å styre når det dorges, mange andre båter får man liksom ikke helt til å gå rett frem når man dorger, man må styre hele tiden og blir j...a slitsom av det. Selv har jeg en 12fot finsk båt av fabrikatmerke "Lappi" med en 9,9honda på hekken, den er også veldig belemret med de tidligere omtalte luftboblerne i plasten men en killer under dorging i tidevansstrømmene og på grundt vann. Begge båtene er forresten opplagret på Tyssehengere og med 4x4 biler kjører vi å setter ut der det passer oss og der ryktene sier at det er blank fisk å få. Din 15foter heter vel noe slikt som 450 og har vel selvlensende dekk?? slik at du slipper å øse uka på tamp med det gode sommerværet vi som regel er belemret med her litt nord i landet og det der med kjærring og større båt kan gå begge veier har jeg hørt, noen sier de må ha ny båt for at kjærringa skal være med, men det kan vel være båteier som leter etter unnskyldning for å få ny og større farkost Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
christianj Posted April 3, 2009 Author Share Posted April 3, 2009 Båten ser ut som den på bildet men større. Motoren er 3sylindret (med et lite forbehold) Og dekket er selvlensende også. Var med ut en gang i fjor og likte båten passe stor og med den motoren kan man gå med fin fart og bare halve pådraget.....han prata om at den gikk noe omkring 35knop på full gass så det er fart i massevis ved behov. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ivara Posted April 3, 2009 Share Posted April 3, 2009 Lami 485 RX: Høres uansett ut som et kupp til 15000,- Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
christianj Posted April 3, 2009 Author Share Posted April 3, 2009 ja tror jeg får mye for pengene for motoren er overhalt for ca20000 i fjor av forsikringen og all elektronikk er byttet.... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jegerbombom Posted April 3, 2009 Share Posted April 3, 2009 LØP OG KJØP Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
christianj Posted April 3, 2009 Author Share Posted April 3, 2009 Det høres bra ut!! Da fikk jeg god samvittighet når det kjøpet Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
christianj Posted May 21, 2009 Author Share Posted May 21, 2009 Fikk båten nu i uka og har vært ute 2 ganger. Men i dag når jeg skulle ut kom vi ett stykke ut så begynte motoren å fuske. Virka som om den gikk på bare 2 sylindere.... dreiv å skiftet litt på pluggene hadde noen ekstra liggende.....fikk den ikke til å gå skikkelig starter kjempelett, er bare ett pekk på nøkkelen og den er i gang men den mangler kraft hører at den ikke går helt rett... Hva kan det være? Coil, pluggledning, eller plugg? Annet? Den gikk fint til å begynne med men så putselig fikk den en annen lyd og mista krafta når vi kjørte. Oppdaget forøvrig at den ene pluggen var litt laus når vi kom på land. Og den var sotete og jævlig.... Tok litt feil tidligere i tråden da det er en Mariner 50hk 3 sylidere fortsatt 89modell Noen som kan hjelpe? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ronny38 Posted May 22, 2009 Share Posted May 22, 2009 Du kan prøve å drenere forgasserne for å se om det er vann i de Sjekke plugghetter å ledninger at alt er som det skal før du prøver den igjenn. Billig kjøp må jeg si Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jegerbombom Posted May 22, 2009 Share Posted May 22, 2009 Først ville jeg sjekket at det er gnist i alle pluggene, det gjøres med å skrue ut en plugg å sette den i plugghetta og starte motoren, så forsiktig lure pluggen mot gods på motoren, hvis det gnistrer så er den sylynderen ok. Når alle sylyndrerne er sjekket slik og hvis du da mangler gnist på en sylynder så må coil sjekkes, så cdi-boks(den som styrer tenninga). Hvis det er gnist i alle pluggene/sylyndrerne så må du prøve å sjekke forgasserne (antar at dette ikke er en innsprøytningsmotor) for rusk i dyser og vann som ligger å stengerfor i forgasseren. Noen motorer har noen "reads ventiler" (blad`membraner som ligger mellom blokka og forgasser og forhindrer at bensin/luft blandingen kommer ut igjen gjennom forgasser når motoren komprimerer) hvis membranen er slakk eller brukket så fjusker motoren. Ved å åpne gass`spjellet i forgasser og lyse inn med lommelykt skal du greie å se om det er noe blanke plater ett stykke inni der, hvis det er det på noen forgassere og ikke på en så har du feilen, hvis det ikke er blanke plate på noen av forgasserne så har du ikke reads ventiler og kan utelukke dette, hvis du tar av forgasserne for å rense disse vil du med en gang se dette og kan da også se om de er slakke og står "litt" åpne, da må denne skiftes. Forsøk dette og ikke vær redd for å søke prof hjelp på ett verksted hvis du tviler, men avtal at de finner feilen og at du får et prisoverslag før de setter i gang. Lykke til.. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
christianj Posted May 22, 2009 Author Share Posted May 22, 2009 Satan i helvete motorn har fanmæ skjært seg. Midterste cylindern er gone Så hvis noen ønsker seg en delemotor med alt det elektriske nytt så rop ut.... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ronny38 Posted May 22, 2009 Share Posted May 22, 2009 Åssen vet du det da??? Er ikke så vanskelig å fikse det heller,men er litt arbeid da Få fatt i en komp tester så du kan måle kompen i alle sylyndrene. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ronny38 Posted May 22, 2009 Share Posted May 22, 2009 Åssen vet du det da??? Er ikke så vanskelig å fikse det heller,men er litt arbeid da Få fatt i en komp tester så du kan måle kompen i alle sylyndrene. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
christianj Posted May 22, 2009 Author Share Posted May 22, 2009 Skrudde ut alle pluggene og det var jernspon på den midterste. Tok deretter og vridde på svinghjulet og så at de andre stemplene gikk fint men det midterste sto bom fast prøvde med en skrutrekker å skyve stemplet men til ingen nytte fast..... Så siden motoren starter og går om enn ujamt så konkluderer jeg med at noe mer er ødelagt siden det stemplet ikke rører seg..... Blir kansje 2006 modell tohatsu istede De penga de penga.... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ronny38 Posted May 22, 2009 Share Posted May 22, 2009 Uff hvis stempelet står stille er det ikke så bra Har du kjørt uten olje på den?? Bln ble ikke så billig nå båten,men du har jo uansett en garanti på den selv om den er kjøpt brukt hvis den gikk i filler på ett par dager. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sportskytter Posted May 22, 2009 Share Posted May 22, 2009 Er det ikke slik at vist det ene stempelet står fast så står også resten av motoren Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
christianj Posted May 22, 2009 Author Share Posted May 22, 2009 plenty med olje 1:50..... Har ordna ny motor blir en tohatsu 2006 modell 50hk hvis alt går i orden. @Sportsskytter ikke nødvendigvis hvis råden er knekt noe den må være i dette tilfellet...men det han sikkert andre forklare mer om Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ronny38 Posted May 22, 2009 Share Posted May 22, 2009 Ellers kan den bakerste lagerskålen ha slitt seg av.. uansett er det masse arbeid,og masse peng å fikse Lykke til med ny motor da Regner med du vil få litt mere fart med den nye motoren du skal kjøpe Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
christianj Posted May 22, 2009 Author Share Posted May 22, 2009 Takker håper på mindre forbruk jeg og litt mindre støy enn den gamle slarken Er greit med en såpass ny motor denne gangen Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.