Jump to content

Lami 15fot med Mariner 50hk som fusker...


christianj

Recommended Posts

Skal kjøpe en lami 15fot med 50hk og lurte på om noen kunne fortelle meg litt om den. Skal bruke båten primørt til sportsfiske, men hvis muligheten byr seg så blir det hel en tur eller 10 etter sjøfugl og kansje sel.... Har prøvd å søke litt rundt på nettet og finner ikke stort :roll: Det eneste jeg vet er at båten er finsk og frabrikken konk på 80 tallet.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Tja.. kan vel skrive noen ord.

 

Her sør i Nordland var Lami veldig poppulær på slutten av 80tallet, var vel en forholdsvis billig båt i forhold til de etablerte merkene som Hansvik og Rana, lett for motor var den også og ett frisk pust i markedet i forhold til gammle gutta fra Hemnes og Rørvik.

 

Det var vel noen båter som hadde en del luftbobbler mellom glassfiberlaget og toppcoaten, merktes spessielt med at toppcoaten sprakk når båten dunket steppstegene på sidene mot land, dette resulterte i at man måtte sparkle disse "hullene" og male over med ny toppcoat før man fikk for stor vanninntregning og fare for plastpest, dette var vel rett og slett resultat av dårlig grunnarbeid under produksjonen, men det var vel derfor prisen var hyggelig.

 

Hvis prisen på prosjektet du tenker på føles grei, å du liker båten og motoren, så tror jeg du får en kjempegrei båt for å fiske og dorge ørret med. Jaktmessig så må du ta samme forholdsregler som alle som jakter med glassfiberbåter må gjøre, forsiktighet, forsiktighet, forsiktighet. Når det legges til land vil skarpe fjelltrapper og svaberg fort skade eller ødelegge toppcoaten og da må man frem med spakkelet og malekosten.

 

Ellers vil jeg si, lykketil med ny båt, skitt fiske og en spennende jakt i skjergården, Husk 2km regelen fra land for skyting fra motordrevet båt, men denne regelen gjelder ikke på seljakt :wink:

Link to comment
Share on other sites

takk takk :D Skal få båten rimelig 15000,- tror det er en meget god pris... motoren inkludert (1989 modell mercury). Båten ser helt strøken ut og jeg kjenner eieren. Han må visst ha litt større båt på grunn av kjerringa.

 

Var greit med litt info om båten :D

 

 

Mvh Christian

Link to comment
Share on other sites

Broderen har en Lami 405(tror jeg den het) som er ca12.5fot og den er grei den med en 25hk montert på hekken, med dovnrigg og 5 stangholdere er den en killer på sjøørret fiske, passe rask til å tilbakelegge strekninger med og rolig å styre når det dorges, mange andre båter får man liksom ikke helt til å gå rett frem når man dorger, man må styre hele tiden og blir j...a slitsom av det.

 

Selv har jeg en 12fot finsk båt av fabrikatmerke "Lappi" med en 9,9honda på hekken, den er også veldig belemret med de tidligere omtalte luftboblerne i plasten men en killer under dorging i tidevansstrømmene og på grundt vann.

Begge båtene er forresten opplagret på Tyssehengere og med 4x4 biler kjører vi å setter ut der det passer oss og der ryktene sier at det er blank fisk å få.

 

Din 15foter heter vel noe slikt som 450 og har vel selvlensende dekk?? slik at du slipper å øse uka på tamp med det gode sommerværet vi som regel er belemret med her litt nord i landet :wink:

 

og det der med kjærring og større båt kan gå begge veier har jeg hørt, noen sier de må ha ny båt for at kjærringa skal være med, men det kan vel være båteier som leter etter unnskyldning for å få ny og større farkost :wink::wink:

Link to comment
Share on other sites

Båten ser ut som den på bildet men større. Motoren er 3sylindret (med et lite forbehold)

Og dekket er selvlensende også. Var med ut en gang i fjor og likte båten :) passe stor og med den motoren kan man gå med fin fart og bare halve pådraget.....han prata om at den gikk noe omkring 35knop på full gass så det er fart i massevis ved behov.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Fikk båten nu i uka og har vært ute 2 ganger. Men i dag når jeg skulle ut kom vi ett stykke ut så begynte motoren å fuske. Virka som om den gikk på bare 2 sylindere.... dreiv å skiftet litt på pluggene hadde noen ekstra liggende.....fikk den ikke til å gå skikkelig starter kjempelett, er bare ett pekk på nøkkelen og den er i gang men den mangler kraft hører at den ikke går helt rett... Hva kan det være? Coil, pluggledning, eller plugg? Annet? Den gikk fint til å begynne med men så putselig fikk den en annen lyd og mista krafta når vi kjørte. Oppdaget forøvrig at den ene pluggen var litt laus når vi kom på land. Og den var sotete og jævlig....

 

Tok litt feil tidligere i tråden da det er en Mariner 50hk 3 sylidere fortsatt 89modell

 

Noen som kan hjelpe?

Link to comment
Share on other sites

Først ville jeg sjekket at det er gnist i alle pluggene, det gjøres med å skrue ut en plugg å sette den i plugghetta og starte motoren, så forsiktig lure pluggen mot gods på motoren, hvis det gnistrer så er den sylynderen ok. Når alle sylyndrerne er sjekket slik og hvis du da mangler gnist på en sylynder så må coil sjekkes, så cdi-boks(den som styrer tenninga).

Hvis det er gnist i alle pluggene/sylyndrerne så må du prøve å sjekke forgasserne (antar at dette ikke er en innsprøytningsmotor) for rusk i dyser og vann som ligger å stengerfor i forgasseren.

Noen motorer har noen "reads ventiler" (blad`membraner som ligger mellom blokka og forgasser og forhindrer at bensin/luft blandingen kommer ut igjen gjennom forgasser når motoren komprimerer) hvis membranen er slakk eller brukket så fjusker motoren. Ved å åpne gass`spjellet i forgasser og lyse inn med lommelykt skal du greie å se om det er noe blanke plater ett stykke inni der, hvis det er det på noen forgassere og ikke på en så har du feilen, hvis det ikke er blanke plate på noen av forgasserne så har du ikke reads ventiler og kan utelukke dette, hvis du tar av forgasserne for å rense disse vil du med en gang se dette og kan da også se om de er slakke og står "litt" åpne, da må denne skiftes.

 

Forsøk dette og ikke vær redd for å søke prof hjelp på ett verksted hvis du tviler, men avtal at de finner feilen og at du får et prisoverslag før de setter i gang.

 

Lykke til.. :D

Link to comment
Share on other sites

Skrudde ut alle pluggene og det var jernspon på den midterste. Tok deretter og vridde på svinghjulet og så at de andre stemplene gikk fint men det midterste sto bom fast prøvde med en skrutrekker å skyve stemplet men til ingen nytte fast..... Så siden motoren starter og går om enn ujamt så konkluderer jeg med at noe mer er ødelagt siden det stemplet ikke rører seg..... Blir kansje 2006 modell tohatsu istede :? De penga de penga....

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...