Jump to content

Billig hagle til leirdueskyting?


Beago

Recommended Posts

Hei

 

Er nybegynner i leirdueskyting, skjøt vel ca 200 skudd i fjor bare. Vil nå fortsette å skyte på leirduer og lurer derfor på å kjøpe meg min egen børse. Kan noen anbefale meg en billig og grei hagle til en nybegynner i leirdueskyting som jeg kan øve litt med og se om jeg kan utvikle meg litt? Kan gjerne være brukt. Hva bør jeg se etter og hvilket kaliber bør jeg velge? HVa bør jeg regne med at en grei leirduehagle bør koste? Håper noen kan hjelpe meg litt videre med dette :)

Link to comment
Share on other sites

Hei.

Du kan selvfølgelig skyte leirduer med hva som helst som skyter haglepatroner, men skal du satse litt på leirduebanen er det en stor fordel med en hagle som tåler noen tusen skudd og har to løp. Det finnes leirdue grener der en må bruke begge løpene, feks skeet, ol trap, sporting. Jeg vil anbefale deg å sjekke litt på brukt markedet. se etter anerkjente merker med litt vekt i (ikke light, ultra light) med løpslengde over 70/71 cm. Det er jo ofte prisen som bestemmer :cry: Brukte Berettaer er som regel trygge kjøp men det finnes også andre merker der du sikkert kan gjøre enda bedre kjøp. :)

Link to comment
Share on other sites

vil det feks være ok med kaliber 12 og 70cm løpslengde? Ser noen med 76cm også men da blir de kanskje for lange eller?

Ser at Star Baikal er billige hagler, er dette ok hagler til nybegynnerbruk? Bør jeg ha løse choker og ejektor også?

 

Hvilket kaliber er mest vanlig? Ser at det er mye kaliber 12, er dette greit hvis man vil bruke hagla på jakt innimellom også?

 

Er det store forskjeller på konkurranse hagler til leirduer og jakthagler?

Link to comment
Share on other sites

Kaliber 12 er det de aller fleste bruker til lerdueskyting, dette er også det de fleste bruker på jakt.

Du bør ha en o\u hagle helst med justerbar kolbe siden du er nybegynner, en Sporting\Trapp hagle er gjerne mere solid bygd for å tåle mange skudd og mange er nærmest uslitelige.

Stokken på en Sporting\Trapp hagle er også mye kraftigere, de bruker også å ha lengre løp gjerne opp i 81 cm.

Løse choker er å anbefale slik at du kan bruke haglen til alt av skyting, du bør ikke høre på disse som anbefaler slikt som Star jakt hagler og slikt de er ikke egnet for lerdueskyting!

Jeg tør vel å påstå at nesten alle standard jakthagler har en alt for lav stokk med for mye fall noe som ikke egner seg til slik skyting, kjøper du en hagle uten justerbar stokk så bør du få hjelp til å finne ut hvilken høyde du bør ha på kolben din.

Hos mange av produsentene slik som f.eks Beretta kan du velge mellom mange forskjellige kolber så du finner nok en som passer, bor du i nærheten av meg så kan jeg godt hjelpe deg litt med å finne ut hvilken kolbehøyde du bør ha. (send meg en mail eller pm)

Nå sier du ikke hvor mye penger du skal bruke men skal du ha en billig hagle bør du lete på bruktmarkedet, har du 13000 kan du få kjøpt denne av meg http://www.kammeret.no/forum/viewtopic.php?f=29&t=17784

Link to comment
Share on other sites

Jeg har sjøl en Lanber Super o/u. Den kjøpte jeg brukt i 1995, og jeg har skutt ganske mange tusen skudd med den. Det eneste jeg har skifta er sikring, 1 ejektor, og jeg har bytta 2 choker pga. stålhagl. Jeg bruker alltid full choke på alt av leirduer, figurstier, og på fugl. Etter X antall tusen skudd med stålhagl, så er ikke choken full lenger, for å si det sånn. Derfor valgte jeg å bytte chokene for en tid tilbake. Jeg hadde ikke trengt det, men hagla samla ikke sånn som den skulle lenger. Etter byttet, så var alt 100% igjen.

 

Jeg ga 3500,- for den hagla, og hvis du kjøper en pent brukt Lanber av noe slag til rundt 3-4 lapper, så har du hagle i en evighet. Du bør velge utskiftbare choker, helst i kaliber 12/76. Jeg kjøpte i kaliber 12/70, og det funker for all del, men skulle jeg kjøpt meg hagle idag, så hadde det blitt 12/76 eller helst 12/89. Da har man litt å velge mellom når det gjelder ammo. Det hadde heller ikke blitt o/u, men en Benelli automat. Også er det dette med antall avtrekkere på en o/u da....jeg har hatt 2 hagler med 2 avtrekkere, men jeg blir ikke komfortabel med det, så denne Lanber'n min har enkel avtrekker og løpsvelger.

 

Hvis du vil ha 1 avtrekker, så ville jeg hatt løpsvelger. Jeg hadde en Lanber o/u før denne, og den hadde faste choker 1/2 og 3/4 borring,

1 avtrekker, og ingen løpsvelger, så der gikk nedre løpet(1/2) alltid først. Klart at det funker det, men jeg liker å ha alle valg. Men jeg bruker bare 1/1 choker i begge løpa, og da spiller det jo egentlig ingen rolle hvem av løpene som smeller først. Men jeg er bare vrang.

 

Ønsker deg lykke til med valget, og jeg ville brukt litt tid på å finne akkurat den som passer deg best på alle måter, men det viktigste er at den ligger akkurat der den skal da du legger den opp til skuldra. Det kan bli dyrt å tilpasse ei som ikke passer, så jeg ville leita for å finne den beste. Jeg leita ei stund da jeg skulle ha meg o/u etter at den gamle automaten min svikta meg på NM i figurjakt i '95. Den slutta å veksle, så på alle doble figurer fikk jeg trøbbel. Etter det har jeg bare brukt denne Lanber'n. Den har til dags dato ikke svikta meg. Og hvis jeg bytter den ut, så blir det til fordel mot en Benelli automat kaliber 12/89 med utskiftbare choker....men den er såpass ny at den finnes vel ikke med faste choker antar jeg.

 

Våpen er for meg en bruksting, så jeg driter veldig langt i åssen dem ser ut, bare dem funker hver gang. Så på hagla mi har jeg teipa på sånn sklisikring til trapper osv. Dette gjør at jeg har godt grep både på pistolskjeftet....altså ved avtrekker, og jeg har det også på fortreet. Det ser ikke pent ut, men det funker gull i regnvær osv.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...