Jump to content

Sizing og Seating av .223rem


SuperZ

Recommended Posts

Jeg har et diesett fra RCBS i kaliber .223 og bruker remington hylser.

 

Jeg opplever at etter helpressing barberer hylsa gjerne litt av mantelen når jeg setter i kula. Det blir ikke merker på kula av setteringen, som kunne antydet at halsen er for trang og motstanden føles også "normal".

 

Dette virker spesielt å være et problem på 40gr V-Max som jo har BT. Ikke på kuler med flat ende, som jo er vanskeligere å balansere oppå hylsa før setting.

 

Jeg bruker også Lee's "chamfer tool", men det virker ikke som det å ta av de skarpe kantene har noen innvirkning.

 

Jeg er litt usikker på om man kan gradere for mye. Det innvirker jo litt på kuleholdet i hylsa, men det har vel minimal betydning.

Jeg bruker å holde hylsa i hånden når jeg graderer og drar verktøyet lett med den andre hånda til overflaten føles gjevn. -Kanskje et par runder. Dette gir likevel en godt synlig gradering og en .223-hylse har jo ikke tykt gods i halsen.

 

Har folket en bot for mine bekymringer?

Link to comment
Share on other sites

Nå har jeg ladet et parti med v-max i rem. hylser som var trimmet og graderte innvendig.

Disse hadde jeg gradert så mya det ble en godt synlig gradering innvendig.

Nå gikk settinga av kula smertefritt.

Jeg synes graderingen virka veldig stor, men hvis det er det som skal til så får jeg holde meg til den :D

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...