Jump to content

Nye utstillingsregler


Taiko

Recommended Posts

".... Fra nyttår kan tradisjonelt typiske bruks- og jaktraser oppnå den nye tittelen "International Show Champion" uten å måtte vise til prøveresultater."

 

Dette er en farlig utvikling ja! Selv om det kreves fire CACIB mot to i dag for det championatet, så må vi som jakt- og brukshundeiere holde oss til den gamle normen! Den vil jo fortsatt gjelde.

Link to comment
Share on other sites

Jo, det er jo det som skjer, det vil bli utstillingslinjer og brukshundlinjer, og for brukshundfolket vil det uvergelig føre til færre bikkjer å avle på. Det ønsker vi jo ikke! For min egen rase petit basset så vil jeg tro det finnes kjerringer som synes det er nusselig med krøllete myk pels framfor den stribusten som er hensiktsmessig i busker og kratt. Får håpe rasestandarden blir det samme, så bikkjene holder utseendet iallfall.

 

Heldigvis protesterer NKK mot dette da, om det måtte hjelpe.

Link to comment
Share on other sites

jeg synes en jakthund rase burde være jaktpremiert for å få utstillings championat.Dachsen må ha minimum 2pr på blodspor,drev eller hi for å bli uch. Jeg synes blodspor ikke skulle være tellende,det har jo ikke noe med jaktegenskaper å gjøre for du kan jo trene vilke som helst hund til å gå blodspor.Jeg mener att en for dachs burde ha drev eller hi premierin for å få utstillings championat

Link to comment
Share on other sites

Å så enig eg er med deg "dachshund", det er fortsatt slik at du må inneha "papirer" for å være godkjent elektrikker. La oss også få beholde retten til å stille krav til hvilken egenskaper vi ønsker oss til avelsobjektene våre, og ikke bare det eksteriør messige.

Ønsker ikke at disse "feite" damene som kjører rundt i utrusta Hiacer, med et klistremerke på bakruta som gir deg melding om at "Utstillingshunder er på vei", gjerne suplert med et bilde av noen Chowchower, skal ødelegge jakt/brukshudrasene våre. Dette er hunderaser som krever et visst instinkt for å utføre jobben sin, og nødvendigvis ikke bare et perfekt utseende.

 

Vitterligen får jeg en masse komentarer, når jeg er ute å går tur med dachsen (drapsmaskinen) min, for den er jo så søt og snilll, samt hvilket herlig gemytt den har. Selvfølgelig har den et herlig gemytt, den får jo utløp for sin trang på det den skal brukes til. Hun skulle likt og sett bikkja når den ikke har jaktet på et par mnd, så sier hun nok det motsatte. Løsningen på dette, er å avle vekk den "usunne" interessen, som jeg kaller viltskarphet, for den trenger jo ikke disse feite damene. Den samme dama hadde nok også likt å se når bikkkja hiver seg i strupen på et rådyrkje, når de siste åndedrag ebber ut. Eller når bikkja kommer ut av et hull i bakken, med lettere oppfrynsede ører, og far sitter der med et partre nyskutte grevlinger. Dette er egenskaper vi ikke for noe i verden må risikere å miste.

 

Jeg har vært på EN utstilling i mitt liv, og det var med den første dachsen min Dag, den fikk komentarer for noen stygge bittmerker på snuten, ellers var den perfekt. Jeg forklarte hva de stammet fra (grevling), og jeg fikk en heller dårlig plassering, og reiste derifra i sinne. Aldri mere har jeg vært på utstilling med jaktbikkjer. Jeg sier ikke noe om utseende på kjerringa, men terylen bukser det gikk hun i. Stakkars hund, tenk og bli brukt til det den er skapt for.

 

Gikk et program på NRK for en stund siden, som hviser hvor galt det gikk i england, når disse showdogs fikk regjere avelen. Var et bilde der av en dachs, og riktignok står det i rasestandarden at den skal ha korte og kraftige ben, men det må da virkelig også være viktig at den kan bevege seg i terrenget.

 

Hilsen Inge.

 

Edit: Det beste vi jegere kan gjøre, er å gå i mot systemet, og bare avle på de styggeste individene, med det skarpeste instinktet, som rasen inneholder, slik at disse personene helt mister interesse for denne rasen, siden den ikke er så søt å se til lengre. Så får vi kanskje beholde jakthundrasene med egenskper som vi ønsker.

 

Mye heller en stygg jaktbikkje, enn en søt teppetisser.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...