Jump to content

Snart kommer den, snart! (Wachtelhund)


Eirik

Recommended Posts

Disse velvalgte ord i trådtittelen er hva min samboer må si til meg når iveren nok en gang tar overhånd i heimen. Hun begynner nok å bli noe lei, da ordene har måttet bli gjentatt opptil flere ganger siden det ble bekreftet at Certa hadde "tatt" valpene, og paring var ca julaften. De kommer ofte etter at jeg har sittet på nettet og surfet hund noen timer, eller når jeg er med på handletur med henne og veninner og jeg gjennfinnes for ørtende gang i dyrebutikken blandt valperemedier på få timer. Vanligvis på slike handleturer så klarer jeg en halv time i kjøpesenter hvis det var en sportsbutikk, men nå er jeg klar for en shoppingtur når det måtte være. (Viste dere feks at felleskjøpet har masse fine hundegreier?)

 

Egentlig mye en må sette seg inn i med ny valp. Generelt hundehold den delen er grei da vi har hund fra før av, men alt må tenkes gjennom på nytt. Da nåværende hund ikke er trent til jakt må treningsprogram tenkes gjennom. (Dagens hund (mye gråhund og litt bodrder og golden) jakter alt, men i strengt prioritert rekkefølge Elg først, så rådyr, så grevling, så rev, så mus, eneste som overgår elg er jordrotter) En må lese uendelige mengder litteratur, både i innbunden form og elektronisk, det er en synd å gå glipp av noe!

 

For å få utnyttet alle muligheter best er det viktig for oss hundeeiere å organisere oss. Det er en nødvendighet for å få informasjon om prøver og utstillinger, samt for å få delta på disse, å være medlem i klubb under NKK. For wachtel har det seg nå slik at spanielklubben som har wachtelen ikke vil ha den, sweishundklubben som den hunne ha vert i kan ikke starte den på sweisshundprøven, og foreningen som har lyst å organisere wachtelprøver ikke er godkjent ennå. Det er Sverige og Tyskland, (tyskerne har avdeling i Danmark som kansje også arrangerer prøver), som er eneste håp for wachtelprøve i nær fremtid.

 

Utstyr må vurderes, hva har en som kan brukes på ny, hva har en som burde byttes? Utallige sider med hundeutstyr er trålet for überlure ting å ha, alle butikker innen en bensintanks distanse fra heimen er sjekket. Leverandører i inn og utland har fått spørsmål på mail. Skal en velge ett flatt sporbånd denne gang, som ikke blir så stivt som "klessnora"?

 

Utstyr til hund er forsåvidt greit, men så har en alle spinnoffene. Hmm, tidligere har det jo ikke blitt så mange turer med hunden da hun er umulig i terreng med elg, (og jeg har jakta en del i Aurskog-Hølland i høst), da må en jo vurdere om mengden hundförarprylär kan økes. Teknisk sett betyr det å finne ut hvor husholdningsbudsjettet og min kjære samboer setter grensen. På ønskelisten står hundeførervest,type oransj med mange lommer. Dette kan forsvares da det av og til er elgjegere i skogen, disse er ikke alltid kjent for å være de mest edruelige, så mer farge enn den gamle capsen kan være til hjelp. Dette gjelder og for hunden, vest til den og. Så er det ny bil, den må være stor nok til to hunder bak, og høy nok til å tåle kjøring på traktorvei. Da det nettopp falt et snøras fra et tak og ned på nåværende bil og knuste panser og front så er jeg halveis i det prosjektet.

 

Verre er det nå dagdrømmingen og vurderingene kommer inn på børse. En trenger, etter mye vurdering to nye. Først må en ha en drilling. Rådyrjakt bør utføres med en slik, for stilens skyld. Jeg har fått lov av min samboer til det, men først må hun få ring på fingen og jeg må spare opp 50000 pluss en ring, så jeg regner meg halveis i dette og. Jeg må også søke politiet, men tillatelse i heimen er det verste å få, så som sagt halveis. Den andre er selvsagt en hundeførerbørse. Når en rolser rundt i skogen med en hund er det greit å ha ei lita rifle som dingler bak på ryggen og ikke henger seg fast i ting. Det kan jo bli mange ettersøk når hunden er godkjent, og så vidt jeg har lest i forskjellige skildringer av dette på nett så er kryping i buskas vanlig. En Mauser M03 Trial, eller en blaser R93 tracker i 8x57IS er nok ideelt, med en Zeiss 1,1-4x24 tror jeg det blir bra. Dette har jeg ikke spurt overkommandoen om ennå, og det blir nok lenge til jeg spør og, (rifla blir så liten og lett at den kan gjemmes bakerst iskapet).

 

Så var det kansje på tide å kjøpe hus snart, slutte å leie og finne en permanent plass å bo. Jeg er fornøyd med det meste jeg, så lenge jeg kan se havet og huset har nok utmark til noen rådyrløyver, helst en hjort eller to, noen marker til blodspor, litt tilviltåker og noe til treningsfasaner så er jeg fornøyd. Det skader jo ikke med del av elg, litt hare og en kornåker til duejakt, men en klok kar sa en gang at en ikke kan få både i pose og sekk, så jeg prøver å ikke være for storkrevende. Kansje det kan ligge nært vestlandet og Sverige, slik at vi ser havet og har kort vei til prøver og utstillinger?

 

Og nå er det ikke lenge igjen. Valpen er over to uker nå, bare ca fem igjen! Valpekurs, videregående valpekurs, blospor, ferskspor, apport 1 og 2 er alle bukket og jeg er klar!

 

Nevnte noen hvalpesyke?

 

Snart kommer den, snart!

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...