Jump to content

lading av 243 win


joakimB

Recommended Posts

hei! er ny på forumet her flott side!

har en ruger mk2 m77 i 243 win.

har lyst å begynne å lade selv!

har også en remington models seves ss 308 win

 

hvilket utstyr vil dere anbelfale til en nybegynner(må seff være av god kvalitet men trenger ikke det råeste)?

har vært med å ladet en del da men aldri gjort det helt aleine liksom.

ser det er mye fine priser på ebay osv.

 

 

anbelalinger?

 

på forhånd takk

 

mvj jaokim

Link to comment
Share on other sites

Hei og velkommen til forumet.

 

Det ligger en kjempefin artikkel på Portalen ang valg av ladeutstyr.

Ladeutstyr. En guide for nybegynneren

 

Du bør også kjøpe deg Ladeboken, den er full av "oppskrifter" på ladninger i mange kalibre og inneholder også en fin forklaring på hvordan selve ladingen foregår, innstilling av verktøy, valg av utstyr osv.

 

Du sier du har vært med å ladet tidligere, da regner jeg med at du kjenner en som kan hjelpe deg i gang, utnytt det for alt det er verd. :wink:

 

Edit: amstaff var først ute.....

Link to comment
Share on other sites

Jeg ville kontaktet hjemmelading.no.

 

Der har du en pakkeløsning som heter Lee Breech Lock Challanger Kit.

http://www.leeprecision.com/cgi/catalog ... tml#breech

Det kommer på ca. 1100-1200 kr. eller deromkring (priser hopper hele tiden).

 

Så trenger du die sett til 243 og 308.

1 kaliber sett som inneholder sizing die og seat die koster rundt 190. Vil du ha

med krympedie, så koster det litt over 300,-.

 

Da kan du i prinsippet starte å lade, men det går ikke lenge før du vil ha noe oppgraderinger.

 

Kruttvekt f.eks. Du ønsker noe raskere og enklere og begynner og se på dem digitale løsningene. Så ryker du med en ny høvding for en digital kruttvekt.

 

Så går det litt til, så oppdager du at det kruttmålet du fikk i det kittet varierer med +/- 0.1-0.3 grain på ladningene. Så ser du etter noe bedre, og så ryker neste 1-2 høvdinger.

 

Så finner du ut at smøring og vasking er kjedelige greier, så må du ha smørebrett til et par hundre + en slik vaske trommel. Da ryker den neste høvdingen.

 

Så oppdager du at det og fylle patroner og sette dem på bordet er litt skjørt, så da må du ha et par brett med hylseholdere. Da ryker et par hundre til.

 

Så må du ha bokser og ha ammoen i, så da går det med et par hundre der også.

 

Så tilslutt skal du ha krutt, og der har du flere muligheter....og det kan hende du bare kjøper en kilo av hver for å vere sikker. Da gjekk det med en høvding til.

Kuler skal du prøve flere typer av, så der ryker det med en ny høvding for du skal vel ha til begge kaliberne når du først kjøper.

 

Hylser....etter at du har plukket mye her og der, så finner du ut at dem kan vere godt brukte, eller gir deg varierte samlinger p.g.a forskjellig hylsevolumer. Så bestemmer du deg for å kjøpe et par poser med nye hylser. Da røk det med en høvding til.

 

Du kommer igang for 1500 kr, men før det har gått 2 måneder har du svidd av 2-4 høvdinger til i slike oppgraderiger og 'må ha' ting.

 

Men.....det er faktisk allright når man har det man trenger, men ver klar over at du skal skyte endel før du tjener inn invisteringen, så du må se det i et langt perspektiv. Des større kaliber du har des raskere er inntjeningen, men du skal skyte endel.

Link to comment
Share on other sites

Hehe...nei, men jeg kunne ønske jeg var det :-)

 

Alle desse oppgraderingene og 'må ha' tingene er jo frivilligt, så det behøver jo ikke bli slik.

 

Min anbefaling er et slikt Lee Breech lock Challanger kitt + Die sett. Da er man igang for 1500,- (vel og merke uten råvarer som tennhetter, kuler og krutt).

Link to comment
Share on other sites

joda s.o.n enig der men ser på dette som en artig hobby da;)

 

vel den største grunnen til at jeg tenker å begynne å lade er vel at i kal 243 finnes det ikke billig trenings ammo!

 

biligste skudda du får der ligger på en 12-15 kr pr stk i frabrikk ammo. ser noen av de billigste 6mm kulene hos trond alvestad ligger på under 2 kr.... da går det ikke sååååå mange år før det er intjent;)hehe

 

men helt klart fatter poenget;)

 

tenkte lenge på 223 da dette er ny nato ammo osv men det kaliberet kan jo ikke måle seg med 243 hva angår

 

egenskaper på praktisk jakt etter rådyr da..kulevekt og ødeleggelser i dyr osv.

 

kjøpte dette kaliberet med tanke på å lade selv;)helt uaktuelt for min del å blåse vekk skudd til 15 kr stk på skytebanen da;)

 

noen enig?

 

 

 

mvh joakim

Link to comment
Share on other sites

223 Rem og 5.56 Nato er ikke det samme, men på folkemunne så omtales 223 Rem som det nye Nato kaliberet. Men dem er ikke like.

 

Det er noen små variasjoner på målene. Det skal vere usagt hvorvidt man kan kamre en Nato patron i et 223 kammer.

 

Så er det også forskjell i trykkspesifikasjonene. Det heter seg at enn 5.56 Nato i en amerikansk 223 Rem børse ikke nødvendigvis er like lurt, men i en finsk eller europeisk 223 børse så skal det gå greit.

 

Det er mye å lese om dette rundt omkring.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...