Jump to content

Generell godkjenning av halvautomat


Arnt Inge

Recommended Posts

Har søkt her på forumet, men ikke funnet akkurat det jeg leter etter, men er det noen som vet at det er skrevet om før, så er det bare å sende link og fjerne tråden.

 

I regelverket så står det at halvautomat salongrifler er gitt en generell godkjenning. Det er greit nok, men i realiteten er det ikke alle salongrifler som er i salg her i Norge, selv om de overholder diverse krav som stilles til løpslengde osv. Disse har vel blitt forbudt etter diverse rundskriv, f.eks Walther G-22. Så jeg lurer på om militært utseende også gjelder for halvautomat salongrifler, når de skal brukes til jakt, eller kommer disse utenfor dette forbudet pga. den generelle godkjennelsen?

Link to comment
Share on other sites

Saken er vel at halvauto salongrifler befinner seg i et slags forvaltningsmessig limbo ved at de ikke er eksplisitt nevnt i noe regelverk (rundskriv), men behandles som om de er undergitt en generell disp. Jeg spurte POD om dette for en tid tilbake, og svaret var temmelig ullent for å si det mildt:

[...] Det er i rundskrivet ikke angitt andre begrensninger for erverv av halvautomatiske rifler i cal 22lr enn at kravet til løpslengde skal være tilfredstilt [...]
Hvilket er underlig svart, forsåvidt som at "rifler i cal 22lr" overhodet ikke nevnes i rundskrivet (2004/010).

Resten av svaret var irrelevant ift. det jeg spurte om, men det fremgikk bl.a. at forbudet mot halvautoer av militær karakter også gjelder salongrifler.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...