Jump to content

Hylsehalser, necksizing, inside neck reamer osv.


f-groen

Recommended Posts

Hva med hylsehalsen generelt, har presset noen hylser med Lee collet, synes at det er lite føling med når collet'en tar. Presset samme hylse mange ganger før jeg i det hele tatt oppdaget at halsen faktisk var "sizet".

 

Og er det presisjon å hente på å "dreie" halsen både innvendig og utvendig ? Eller er det ene bedre enn det andre ? Og hva med godstykkelsen, er det noe jeg må passe på ?

 

Er veldig takknemlig om noen vil dele sine erfaringer/kunnskaper med meg om dette.

Link to comment
Share on other sites

Utvendig dreiing egentlig det eneste som gjelder, det er bare med slike verktøy en får skikkelig kontroll på prosessen, der halsen altså er tredd utenpå en mandreng slik at det ikke blir noe slark og ujevnhetene blir dreid bort.

 

Med Collet dien stiller du inn etter anvisningen, og du trenger ikke bruke voldsomt mye kraft. Kjenn etter med en kule om du synes du får jevnt hold.

 

Det vil sikkert også lønne seg å dreie hylsehalsene om du sizer med Collet dien. Har du et vanlig kammer, gjelder det å ta såpass at du ender opp med jevnt gods, feks stille inn slik at du bare har små felt med urørt gods etter dreiing. Tar du mer blir halsen mykere og tåler mindre juling. For det andre vil godset også måtte utvide seg mer før det stopper mot kammeret, og dermed sizes mer tilbake. Resultatet blir mer arbeidsherding.

Link to comment
Share on other sites

Takk for hurtig svar :D Collet dien skrudde jeg i pressen som anbefalt av Lee, dvs. ned til hylseholder og to omdreininger til. Jeg oppdaget etter hvert at det ikke var behov for så mye kraft som jeg brukte på de første hylsene, men litt kraft må jeg bruke. Den var ganske genial å bruke, tørket bare litt av halsene før jeg kjørte dem i collet'en, deilig å slippe smøring, men nå må jeg gå til innkjøp av boattail-kuler for å slippe å utvide halsen igjen 8)

 

Hadde tenkt å frese halsen innvendig først, kjøre de i collet'en og lade ferdig. Neste gang tenkte jeg å frese de utvendig, men det har kanskje ikke noe for seg ?

 

 

 

Utvendig dreiing egentlig det eneste som gjelder, det er bare med slike verktøy en får skikkelig kontroll på prosessen, der halsen altså er tredd utenpå en mandreng slik at det ikke blir noe slark og ujevnhetene blir dreid bort.

 

Med Collet dien stiller du inn etter anvisningen, og du trenger ikke bruke voldsomt mye kraft. Kjenn etter med en kule om du synes du får jevnt hold.

 

Det vil sikkert også lønne seg å dreie hylsehalsene om du sizer med Collet dien. Har du et vanlig kammer, gjelder det å ta såpass at du ender opp med jevnt gods, feks stille inn slik at du bare har små felt med urørt gods etter dreiing. Tar du mer blir halsen mykere og tåler mindre juling. For det andre vil godset også måtte utvide seg mer før det stopper mot kammeret, og dermed sizes mer tilbake. Resultatet blir mer arbeidsherding.

Link to comment
Share on other sites

Hva slags verktøy bruker du til utvendig fresing da? Og hvilken patron er det snakk om?

 

Jeg trodde innvendig fresing var noe man gjorde for å få bort "do-nøtten" etter å ha utvidet hylsehals til større kaliber.

Det vil selvsagt bli en plan og fin innvendig hals, men er det ikke risiko for å dreie skjevt da?

Og så var det det med å spare på halsgodset da. Det er et viktig poeng hvis du har et vanlig kammer. Mål dia. på skutt hylse og sammenlign med en hals med kule i. Forskjellen her utgjør den vandringen godset må gjøre ved hver avfyring, og desto mer du dreier av, jo mer vil godset måtte strekke seg.

Link to comment
Share on other sites

Har akkurat kjøpt "outside neck turner" og "inside neck reamer" til Forster hylsefres, men har ikke brukt de enda :roll: Skal lade 6,5x55, mest til banebruk, ble litt hektet på nytt utstyr etter å ha lest så øynene ble store og våte om hvor viktig det er med rette og jevne hylsehalser for å oppnå best mulig presisjon. Tidligere har jeg ladet med vanlige dier, RCBS og Redding FL dies og vanlige isetterdier, jeg har trimmet hylsene da det har vært nødvendig og tenkte jeg skulle prøve mer avanserte metoder nå. Derfor har det kommet collet neckdier, og ekstrautstyr til hylsefresen i hus for å oppnå jevnere og rettere hylser/hylsehalser.

 

Det er mulig at jeg har misforstått behovet for å frese innvendig, fresen settes der styringspinnen (piloten) vanligvis sitter og hylsebunnen i collet'en, så jeg tror det blir riktig sentrert med en Forster hylsefres. Ser poenget ditt om ikke å ta for mye gods.

Hva slags verktøy bruker du til utvendig fresing da? Og hvilken patron er det snakk om?

 

Jeg trodde innvendig fresing var noe man gjorde for å få bort "do-nøtten" etter å ha utvidet hylsehals til større kaliber.

Det vil selvsagt bli en plan og fin innvendig hals, men er det ikke risiko for å dreie skjevt da?

Og så var det det med å spare på halsgodset da. Det er et viktig poeng hvis du har et vanlig kammer. Mål dia. på skutt hylse og sammenlign med en hals med kule i. Forskjellen her utgjør den vandringen godset må gjøre ved hver avfyring, og desto mer du dreier av, jo mer vil godset måtte strekke seg.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...