Jump to content

Laget Kongsberg Mauser-stokker???


9,3x62 SL

Recommended Posts

Jeg har fått tilbud om å kjøpe en Mauserkolbe som ifølge selgeren skal være laget på Kongsberg. Det er en original stokk, som den som sitter på HV-Mauseren.

 

Han sier at kolbekappe, bajonettfeste, remfeste og alt untatt treverket er tysk.

Den har også Kongsbergs stempler i treverket.

 

Dette er uten tvil en fin stokk. På bildene ser man bokstavelig talt at den skinner som en sol. Finnes ikke en ripe på den. Har faktisk kjøpt den allerede, men har ikke fått den enda.

Kostet meg 500 kr + frakt.

 

Han sa også at den hadde en utfresning helt fremst der pipa ligger, som han aldri har sett på noen tysk stokk...Så dette virker som en litt interresang stokk.

 

Så..Laget Kongsberg originale Mauser-stokker? :roll:

Link to comment
Share on other sites

Det er kansje Mentor som kan svare på dette. Han vet det meste om Mausere som har vært innom KV... send ham PM så får du nok svar! Han vet nok om Kongsberg lagde disse K98-stokkene selv, eller kjøpt inn ferdige...

 

Det jeg kan tilføye er at, for noen år siden så hadde jeg en "KNM" stemplet Mauser i 7,92mm. Den hadde en helt ny stokk, med KV-stempel på høyre side av kolbe, nede ved remfeste. Overtreet var det gamle tyske. Stokken var forøvrig i nøttetre eller kansje bøk, den var ikke laminert. Jeg eier ikke rifla lenge, så noe mer kan jeg ikke si.

 

Skal du sette sammen en Mauser som ser aldeles strøken ut, eller skal stokken mekkes på??

Link to comment
Share on other sites

Jeg har en original 7.92 Mauser med original stokk. Og den stokken som sitter på den nå, ser ikke spesielt pen ut.

Så jeg skal sette på denne Kongsberg-stokken.

 

Nei, den skal IKKE mekkes på :!::)

 

Mauseren i seg selv er kan man ikke kalle ströken akkurat. Mesteparten av blåneringen er borte...Men mekanismen funker utmerket, og presisjonen er det ikke noe i veien med. Prikker en snusboks på 100 meter med åpne sikter.

 

Vil beholde den så original som mulig, så har ikke tenkt å blånere den, eller ödelegge noen originalstokker.

Kjöpte bare denne stokken slik at den ser noenlunde OK ut :wink:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...