Jump to content

Rare erfaringer ved hardhetsmåling av blybarrer


Fulmen

Recommended Posts

Hmmm. Fikk endelig tak i Lees hardhetsmåler, og får litt rare verdier når jeg prøver å måle på blybarrer. Disse er vesentlig hardere enn kuler støpt av samme legering, noe som forvirrer litt. Spesielt merkbart var det på bly med 3% tinn, en kal. 12-slug målte 8, mens barrer måler hele 13. Også barrer i andre legeringer gir unaturlig høye verdier (har ikke støpte kuler å sammenlikne med).

 

Jeg trodde eneste måten en kunne herde bly på var rask nedkjøling, og da kun med antimon/arsen-legeringer. Disse barrene har jo hatt en særdeles sen nedkjøling, så hva skjer?

 

Feilen ligger neppe i måleren, på støpte kuler får jeg repeterbare verdier som stemmer bra med legeringen.

Link to comment
Share on other sites

Hmmmm, det sies å være velkjent det Fulmen, at bly som er lagret lenge herdes med tiden.

 

Går ut fra at barrene har ligget å godgjort seg ei stønn, mens slugs'en er støpt nylig.

 

Dette er i allefall noe som hevdes av de som har gravd frem kuler rundt Gettysburg.

 

Tror Lyman har noe om dette i Cast bullets handbook, hvor de snakker om herding av kuler og nevner i en bisetning at blyet blir nesten like hardt, eller i allefall at bestemte legeringer blir det ved lang lagring, enten man sjokkherder eller ikke. Mener at antimonlegeringer er spesifikt nevnt, men det er antakelig 10 år siden jeg leste det kapitlet, så sidehenvisninger har jeg ikke.

 

Så nå får du legge til side noen av slugsene da veit du, la dem ligge og måle om noen år - i vitenskapens tjeneste!

Link to comment
Share on other sites

Nå viser det seg at barrene også er hardere i senter, så da vet jeg ikke lenger. Mulig det er en barre av feil legering som har sneket seg med... Uansett, kulene jeg støper gir hardhet innenfor det forventede, så jeg nøyer meg med det. Så får jeg heller forske på dette neste gang jeg støper barrer...

Link to comment
Share on other sites

Beklager, det skulle stått "like harde i senter". Faktisk var den en anelse mykere der, men ikke nok til at det stemmer med støpte prosjektiler.

 

Tror jeg skal forske litt mer neste gang jeg støper (tom for rent bly), da kan jeg måle hardhet på kuler og barrer støpt fra samme batch.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...