Jump to content

Nordfjord FHS


didlek

Recommended Posts

Jeg gikk på jakt og fiske for 3 år siden å vill anbefale det på det varmeste. Det tette bondet du får med klassa og skolen er ubeskrivelig. Det nermeste man kansje kommer er til nød millitæret men der skiftes det ut folk hele året mens her har du de samme folkene hele året.

 

Vi var på hjortejakt, harejakt, rypejakt, seljakt og rev jakt og mye forskjellig fiske. Du får også en lett coctail av alle de andre linjene som er der også slik som isklatring, brevandring, topptur, elvekajakk, sjøkajakk, telemark, klatring pluss mye mer. Men alt dette er jag ganske sikker på at har blitt enda bedre nå.

 

Ellers er det mye elev og stipendiat (betalte andre-års elever) arrangerte aktiviteter som poker, fotball, vollyball, soving hvor det er mulig (Taket, fotballbane, sykkelskur, røykebua osv) Kino på fotballbanen under åpen himmel med soveposer og dyner. Ellers er det elevkvelder på fredag med forskjellige themaer, som elevene arrangerer. Pluss mye mye mer...

 

Det med kristendom på skolen er hva du gjør det til selv. Skolen legger ikke noe press på hver enkelt til å følge noen spesiell religion eller livsyn selv om de støtter opp om kristene tiltak som elev arrangerte møter osv.. Dette er ting som man vill ha glede av, pga stemningen som blir, selv om man ikke er kristen selv. Det er (eller var da jeg gikk der) ca 50/50 med kristene og ikke kristene (hedninger :lol: ) men det var ikke delt i to "gjenger" slik jeg har hørt om på noen andre skoler. Untaket er som regel på fredag og lørdagskveld da mange av de ikke-kristene og noen av de kristene dro på onkel-willis for og ta seg en fest, og selfølgelig på søndags morgen da disse var lettere tilbakesatt av onkel-willis tømmermenn. Du kommer til ha ha like mange kristene venner som ikke-kristene etter det året du går der. Du kommer til å bli venner med folk fra hele norge og noen hjørner fra verden. Vi hadde to Amrikanere, tre Tyskere, to Islendinger og en Svenske på skolen det året jeg var der.

 

Lereren jeg hadde het Per Momrak å var virkelig en som holdt klassa sammen og heva moralen både i motbakke og medbakke, for det kommer det til å bli. Det er noe av det som gjør at vi får de båndene vi får til hverandre. Jeg vet ikke om han er lerer der lengere men håper det viss du skal gå der. Siste nytt fra den fronten er at han har kappa av seg et par fingrer. Jeg anbefaler å bruke det for alt det er verdt å mobbe han litt. Det kommer til å bli litt venskapelig mobbing.

Gitar og leirbål er to ord som kommer til å gå igjenn hele året.

 

Har du mulighet Vil jeg anbefale på det varmeste å begynne på jakt og fiske men viss det ikke er noen ledige plasser der må du søke på noen av de andre linjene. Det kommer til å bli en opplevelse for livet og har uten tvil vert det beste året i mitt liv.

 

 

Du må hilse Per (viss han fortsatt er lærer der) fra Bernt. :lol:

 

 

BrunodukommerikketilåangreEngerdal

Link to comment
Share on other sites

Jeg har tenkt til å søke meg inn der skoleåret 2010 /2011. Grunnen til det er nettopp Jakt & Fiskelinjen de har der, pluss det at mange i min familie har gått der tidligere, dog på andre linjer. Skolen ligger jo på Vereide (sjekk nicket mitt da! :lol: ), så den bare være bra!

 

Den ligger jo også i verdens mest naturskjønne område, ingenting slår fjellene rundt Sandane og Gloppefjorden på sommeren, og ingenting slår langrenn på Strynefjellet om vinteren! Har vært mye med onkelen min på hjortejakt, og min bestefar på fiske i området. Slår hvertfall alt her på Sørlandet, uten tvil.

 

Skolen er som BrunoEngerdal nevnte basert på kristne grunnverdier. Dette betyr ikke at du må være kristen for å gå der eller trives. Kjenner flere som har gått der som ikke er kristne i det hele tatt, og de følte seg aldri tvunget til å delta på noe de ikke ville.

"Skulen byggjer på kristne grunnverdiar og lærarane som arbeider her har eit kristent livssyn."

 

Legger ved først et selvtatt bildet fra området, så et jeg Googlet.

 

DSCF0228_2.JPG

 

 

full.jpg

Link to comment
Share on other sites

Ha ha. Gjenkjente meg selv på noen av bildene der gitt. :lol:

 

Det er så uendelig mange opplevelser jeg kunne skrevet om fra det ene året på NFHS.

Nå når jeg skriver og tenker på det kjenner jeg at den samme følelsen, som jeg hadde da jeg satt meg i bilen på tur til å dra hjemm, dukker opp. Den har ikke blitt svakere. :cry:

 

Til dere som begynner der vil jeg si at dere kommer til å få venner for livet.

 

 

BrunoidetsentimentalehjørnetEngerdal

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...