Jump to content

.338-06 (A-Square)


Jeger'n

Recommended Posts

Fant ikke noe emne om akkurat denne villkatten.

 

I sin tid (da jeg var ung) ble det sagt at dette var den mest populære vilkatten basert på .30-06 hylsa. Ladeboka har også hatt dette kaliberet med i forholdsvis mange utgaver. Etter hvert har den blitt aprobert av A-Square. Synd det ikke var den (som vel de fleste forventet), men .35 Whelen Remington i sin tid tok opp i programmet sitt. Det ville nok gitt den langt mer popularitet, noe den (selvsagt) har fortjent. Hva gir den så, som man ikke kan oppnå i en vanlig fabrikkladd patron så som .35 Whelen eller 9,3x62? Ikke noe annet enn tilfredsstillelsen av å ha noe som ikke er standard :D Skal ikke kimse av akkurat det.

 

Selv fikk jeg satt inn ei Douglas pipe, snurr 1/12 i dette kaliberet i 1990 i min Carl Gustaf 1900. Ikke noe mer "krimskrams" ble gjort. I dag sitter det en Meopta 1,5-6x42 på den og tidligere satt det en Kahles C med samme forstørrelse. Begge har vært i en EAW sving. Nå har jeg også en Docter i MAKlick som jeg kan sette på om det er ønskelig. Fint ved bjørnejakt der man må forvente korte hold og kjappe skudd. Våpenet blir dessuten mye hendigere å gå med i hånda med slikt sikte i stedet for med kikkert påmotert.

 

Har ikke akkurat drevet så avansert lading til kaliberet, men lagt meg litt under maks i tabellene. Fått god presisjon, ca 30mm, og vært fornøyd med tingenes tilstand. Skutt 23 elger med 250 grs Nosler. Til trening har det vært Hornady 225 grs. Nå er det snart slutt på jaktammo'n og jeg har ladet opp et parti North Fork 225 grs. Kjøpt meg kronograf til og med, så da skal jeg vel få meg et par nedturer neste gang jeg drar på bana. Burde ligge på ca. 780 m/s, men kan jo være at jeg har vært litt snill.

 

Ved siste lading var jeg litt uoppmerksom, og klemte inn ei hylse som ikke var smurt. Den satt bom, gitt. Etter litt om og men, så kom den ut igjen, men det ble noen bittesmå riper innvendig i dien. kjøpte meg ny, for sikkerhets skyld. Var ikke oppmerksom nok og fikk meg en overraskelse da. Den hadde helt annet delenummer, selv om begge var fra RCBS. Sendte e-post til "de grønne menn" og fikk meg nok en overraskelse. De kunne ikke svare på om disse var "interchangable" uten å få tilsendt 5 skutte hylser. trodde vitterlig at alle dimensjoner var lagret ut fra delenummer, men det var de ikke. min opprinnelige var en "Custom die" mens dagens innkjøp var en standard. JA ja, så får jeg dra på skytebanen og fyre av littt en dag. Ikke i dag, da det er -31 utafor her på morgenen. Etter hvert skal jeg komme med litt mere data, men først skal det skytes og kronograferes. Bruker mest VV150 krutt, men har store planer om å teste Normas URP. Inbiller meg at det skal være et fint universalkrutt til denne patronen.

 

Vil anta at det er flere som sitter med erfaringer fra dette kaliberet, og det ville vært hyggelig om vi kunne dele noen av dem med hverandre.

 

Legger ved et bilda av min kreasjon slik den framsto sist sommer. Nå er det snart ny flammebjørkstokk på den, og det blir jo spennende.

carl%20gustaf%201900_01.JPG

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

Dette er en tråd/kaliber som fortjener mer oppmerksomhet :!:

 

Jeg må jo henge meg på her siden jeg skal gå til annskaffelse av et løp i dette kaliberet nå(etter "overtalelse" fra Jeger'n og "press" fra Jørgensen).

Børsa er en mauser som skal settes i en KKC stokk og toppes med en kikkert i 1,5-6x42, har ikke kommet frem til hvilke enda.

Våpnet er sendt til børsemaker nå så det kommer vel tilbak om en 3-4 uker og da kan jeg få lagt ut noen bilder.

Ladeutstyr er også på vei, så mot slutten av sommeren kan jeg sikkert komme med litt ladedata.

 

Hvilke twist er å anbefal i dette kaliberet? Jeger'n hvordan funker 1:12 på så lette kuler som 200 grs og opptil 275 grs, noen erfaring?

Link to comment
Share on other sites

Jeg hadde engang en Lett Rem klone i 338-06. Synes selv den er best balansert med 215-230grs kuler.

 

N-150 var universalkruttet framfor noen. Idag ville 203B/Urp/Rhino 14/17 også være naturlige valg. Hadde Hodgdon krutt vært lett tilgjengelig ville jeg også tatt en grundig titt på Varget da det renner som vann i kruttmålet

Link to comment
Share on other sites

Jeg har bare skutt 250 grs Nosler og 225 grs Hornady SP samt 225 grs North Fork i min og med god presisjon. NF faktisk helt nede i 15 mm på 3-skudds serie. Hva du vil møte av resultater med lettere kulevekter aner jeg ikke, men 200 grs bør gå greit i forhold til riflestigningen. 275 grs???? hmmmmm...... Da hadde jeg valgt en patron med ei anna hylse som utgangspunkt.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Hei.

 

Min 338-06 A-Square er en Winchester W70. Jeg startet med et 24" Lothar Walter løp i 1-10 twist, med sporter profil.

For noen år siden kappet jeg løpet og monterte lyddemper på den, mistet en del hastighet da, men det er bedre en å bli helt døvhørt.

 

Av kuler jeg har prøvd er: 200gr Honady sp, 225gr Hornady sp, 225gr Swift, 250gr Hornady RNsp, 250gr Woodleigh RNsp og 300gr Woodleigh RNsp.

Av krutt har jeg prøvd Norma 203-B, N150 og N160 til de tyngste kulene.

 

De ladningene jeg bruker nå er 225gr Hornady sp til trening og 250 gr RNsp i både Hornady og Woodleigh til Jakt. De to siste går helt likt i mitt våpen, lettvint og greit.

Av krutt bruker jeg nå bare N150, siden det gir gjevnest hastigheter og er billigst.

 

Drømmen min er å få en HighTeck stokk, samt dreie ned løpet litt og flute det. Rifla veier 4,8 kg med en 1-5x20 Meopta, og A-tec CMT6, noe som er i tyngste laget synes jeg. 3,7-3,8 kg ville vært perfekt.

Uansett er det mitt favorittkaliber. Passe grov kule i moderat hastighet. :wink:

 

MVH Titanium.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 years later...

Da har mauser'n i 338-06 (snart) vandret videre, til fordel for nye prosjekter

Har vært stor tilhenger av dette kaliberet, og hatt mye glede av det. Jeg synes fortsatt at det er ett undervurdert storvilt kaliber, men så lenge det mer eller mindre er en villkatt(selv om A-square har standardisert den) vil den vel fortsette sitt beskjedene liv.

 

MEN jeg kan glede de som er interessert med at Blaser leverer ett løp til R8 i 8,5x63. Dersom jeg har skjønt det riktig er dette en 9,3x62 hylse strupet ned til 8,5(338) og som har fått blåst frem skuldrene. Med andre ord; så og si samme kreasjon, men litt mer hylsevolum.

 

http://www.blaser.de/fileadmin/editor/caliber-pdf/Blaser_Calibers_Bolt_Action_R8_EN.pdf

 

Står litt om den her:

http://forum.robsoft.nu/viewtopic.php?f=74&t=66756

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...