Jump to content

Slugs og storvilt


motordude

Recommended Posts

Finnes det noen ballistiske grunner for at man ikke skulle kunne bruke slugs på storvilt, f.eks hjort? Dette er som jeg har forstått eneste lovlige alternativ i USA ved jakt i områder hvor en rekkevidden på en løpsk riflekule kan årsake uhell.

Jeg tenker primært på slugs brukt i hagle med riflet løp, da bør man vel få en OK presisjon

på 100-150meter? Det er lov i Norge på villsvin og rådyr, et velvoksent villsvin vil vel kreve like kraftig ammo som en hjort i samme vektklasse?

Link to comment
Share on other sites

Samler under cdskivestørrelse jeg også med vanlig haglløp, kvart choke og federalslugs i benellien.

 

Og min o/u med enkelt perlekorn tar glatt storviltprøven med underste løp (prøvd flere ganger).

 

Det gjelder bare å prøve flere typer og merker, noe samler bra og andre ikke i det hele tatt. Akkurat som, tja, rifle og pistol.... :roll:

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

De aller fleste slugs holder ikke kravet til anslagsenergi på 100 meter. Eneste jeg har funnet data på som holder dette kravet er Sauvestre i 12/76. Fabrikken oppgir E/100 til 2560 J. Kravet til storviltammo er så vidt jeg husker 2200 J for kuler tyngre enn 10 gram.

 

Edit: Federal premium 12/76 med Barnes Expander Sabot greier 2400 J på 100 meter

 

Men trådstarter er inne på noe: til villsvin er det samme krav til rifleammo som det er til feks. elg.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...