Jump to content

Hvor viktig er løpslengde ?


Rudolf

Recommended Posts

Jeg skal kjøpe ny rifle og har spørsmål til Kammerets kunnskapsrike medlemmer. Hvor viktig er løpslengde på rifla ? Kaliber blir 30 - 06 for meg. Jeg ser at sauer 202 har 60 cm på standardkaliber og at Blaser R 93 har 57,7 på tilsvarende kaliber.

Betyr dette noe på presisjon, eller har løpslengde andre innvirkninger :?: Bruksområde er reinsjakt.

Fint med litt hjelp her :D

Rudolf

Link to comment
Share on other sites

Hei

 

Presisjon påvirkes ikke av løpslengde innenfor "normale" lengder.

 

Det som til gjengjeld påvirkes er utgangshastighet.

 

I kaliber med forholdsvis stor kulediameter i forhold til hylsevolum (les:normalkaliber) vil utgangshastighet endres lite innenfor lovlige lengder, dette fordi slike patroner bruker "kjappere" krutt og klarer da å "bruke opp" kruttet sitt i et kort løp.

I denne gruppen hører .223R, .308W, 9,3x62mm og ligende hjemme.

 

I kaliber med liten kule i forhold til hylsevolum (les: magnum) vil hastigheten minke ganske betydelig når man kommer under ca 55-60cm avhengig av kaliberet, dette fordi di er ladet med tregere krutt og trenger lengre løp for å forbrenne allt før kula kommer ut.

I denne gruppen hører det meste som heter magnum hjemme, .300 winmag, .338 lapua mag, 7mm rem mag og likn.

 

30-06 ligger midt mellom "normal" og "magnum" ( her ligger og 6,5x55), skal ikke gi noe fasitsvar for løpslengde i 30-06, men jakter selv med 3006 i 47cm pipe og dette fungerer bra.

Det Blir mye munningsglimt men hendig børse, i så kort løp burde man kansje hatt .308w.

 

I de to løpslengdene du ramser opp ser jeg ingen som helst grunn til å velge den ene foran den andre.

Reis og føl på begge børsene og velg den som gir mest godfølelse :!:

Du vil garantert bli fornøyd med en av disse :D

Link to comment
Share on other sites

Jeg ville også tenkt litt på hva slags type ammo du skal bruke. Skal du jakte fugl med lette kuler vil du ikke miste mye hastighet da lettere kuler som oftest er ladd med rasktbrennende krutt. Skal du jakte elg og annet som trenger en stor og tung kule vil du miste mer fart og du vil nok få en solid munnigsflamme da ikke alt kruttet blir brent før kula forlater løpet om du velger en meget kort pipe (under 50 cm).

 

Når det kommer til presisjon så vil du ikke miste noe nevneværdig presisjon om du har et kort løp. Snakker da selvfølgelig om "jaktpresisjon".

Personlig ser jeg ikke helt fordelen av å ha en 30-06 med kort pipe. Da kan du like gjerne ha 308win. Det lille ekstra hylsevolumet du får i 30-06 kontra 308win blir borte når løpet blir meget kort.

 

Ser du nevner Reinsjakt som bruksområde. 30-06 er et ypperlig kaliber som er godt egnet til regnsjakt. Jeg ville valgt et normalt løp på ca 60 cm. 57 eller 60 cm er hipp som happ. Du får teoretisk ca 10 m/s høyere fart med 60cm løp kontra 57cm, og det har ingen betydning til jakt.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...