Jump to content

28/70 erfarringer?


steffen

Recommended Posts

er det noen der ute som bruker hagler i kal. 28?

i såfall er jeg svært interessert i høre hvilke meninger dere har gjort dere opp.

 

ser at federal leverer 70mm patroner med 21gr ladning, men selvfølgelig er det bly.

eley leverer en 65mm bismuth patron, med kun 16gr ladning.

lurer på hvorfor ikke eley kunne ladd 70millimeteren.

Link to comment
Share on other sites

Ingen erfaring selv men det stod en artikkel i et norsk jaktblad for noen år siden om en Fair o/u hagle i cal 28. Der testet de med haglpatroner med opp til 28 grams ladning(Winchester).Skulle likt å finne denne artikklen igjen. Har selv liggende noen hundre skudd i cal 28 og er i grunn ute etter en hagle i dette kaliberet selv. Er i grunn mange alternativer , både s/s , o/u og pumpehagler og så får man jo løp til Blaser R93 i dette kaliberet.

Link to comment
Share on other sites

Hei.

Jeg har brukt ei spansk side by side i 28/70 i flere år. Under jakt, har jeg felt duer, orrhøne og hare med den, og skutt noe på leirdue. Jeg er faktisk overrasket over de flotte skyteegenskapene dette våpenet har. Nette små patroner og mild rekyl.

Jeg har prøvd mest ammo ladet med bly, selvfølgelig før blyforbudet ble aktuelt :wink:

Det jeg har prøvd, er :

*Remington ekspress 21 gr us 6&7

*Federal 21gr us 6&7

*Fiocchi 16 gr us 5&7

*Saga 17 gr us 7

* Sellier & Bellot 16gr us 7

*Sellier & Bellot 19 gr us 9

Remington og Federal er de patronene jeg har jaktet mest med. Men har også skutt orrhøne og hare med fiochi nr 5.

Fantes også en patron fra Winchester, som jeg aldrig fikk lagt de klamme labbene på, som visstnok skulle vere ladd med 28 gr ladninger.

Jeg har også testet Eley`s ladning, med 16 gr ladet vismut eng nr 5, og den setter fine skuddbilder, men jeg er redd den gir dårligere marginer på større vilt enn due og rype desverre. Min drøm er og felle voksen Tiur med den. Og det går! I Sverige med Remington 21 gr us 6 ville det fungert fint, men Svenskene tillater ikke bruk av 410. og 28/70 til større vilt enn kulevåpen klasse 4.(f.eks .22lr)Merkelig men sant.

Kaliberet ville nok ikke vert et førstevalg, men som ei børse til og kose seg med en gang i blandt, men med fokus på de begrensningene den tross alt gir, har den stor underholdningsverdi, og er lett og bli glad i.

 

Tiur`n

Link to comment
Share on other sites

Min drøm er og felle voksen Tiur med den. Og det går!

vil du anse dette som et entusiast prosjekt?

 

i terrenget hvor jeg stort sett jakter orrfugl, hare etc, så er det ikke utenkelig at man kan reise støkke storfugl.

tanken var at den skulle være mer enn bare et kose/morovåpen, en søt, liten og hendig sideligger som i lag med en 12/76 pumpe/halvauto skal dekke all haglejakt.

 

jeg ville vel kanskje være bedre tjent med en 20/76?

de bygges vel ganske lette og hendige, men neppe på høyde med 28 kaliberet.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...