Jump to content

Bytting av våpen mellom priv. personer.


SuperZ

Recommended Posts

Jeg lurer på å prøve å bytte min Marlin60 .22LR i en boltaction i samme kaliber.

Dersom man gjør innbytte hos en våpenhandler kan vel han bare sende inn info om at du har byttet våpen (i samme kaliber) med sånn og sånn våpennummer?

Hvordan fungerer dette mellom privatpersoner?

Link to comment
Share on other sites

Hmm. Da har jeg vært naiv :?

Hørte rykter om at man kan bytte slik hos våpenforhandler.... Hva sier politiet når man søker på samme kaliberet som man har fra før, begrunnet med at man skal selge det våpnet man har etter at nytt er anskaffet?

Da vil man jo stå oppført med to våpen i dette kaliberet en stund..?

Link to comment
Share on other sites

Alt etter hvor vanskelige de er på politikontoret du må søke til!

De kan nok forlange at du skal selge den først.

Men om du skal bytte den inn i en butikk kan du jo bare få dem til å gi deg et skriv

om at børsa er tatt inn i kommisjon og ikke vil bli utlevert til deg igjen.

Jeg har måttet gjøre det en gang med en pistol en butikk solgte for meg.

Link to comment
Share on other sites

Thunderbird- Jeg ser for meg at forslaget ditt er OK hvis du handler med en butikk, men hva hvis du skal bytte privat?

Da vil jo en av partene være nødt til å eie begge våpnene et øyeblikk? Alt avhengig av hvem som evt. får tilatelse til å kjøpe nytt våpen i samme kaliber uten å selge det første....

Jeg synes dette høres vanskelig ut, men det er kanskje derfor mange gjør innbytte i butikk.

Er det noen her som har bytta våpen mot et annet våpen i samme kaliber privat?

Link to comment
Share on other sites

Det er vel, om jeg skulle gjette, ikke så veldig vanlig å bytte rifler...

De fleste selger vel til en person og kjøper igjen ei fra en annen om man handler privat.

Skal jo litt til at den som har børsa du vil ha ønsker seg din, om du skjønner...

Og dette er ikke som bruktbil, at man bare tar ei børse man ikke vil ha i innbytte for å få solgt sin.

Dette fordi man må søke for å få erverve skytevåpen i Norge, og søknader koster.

 

Har handlet masse brukt, men aldri sett det store problemet i scenariet du skiserer.

Jeg har aldri byttet våpen, da det aldri har dukket opp noen med det våpenet jeg ville ha som ønsket å kjøpe mitt.

Som regel selger jeg når jeg får god pris og kjøper igjen det jeg vil ha når jeg kan gjøre et godt kjøp! :lol:

 

Men om du skal bytte med en privat vil nok politiet skjønne "høna eller egget"-problematikken og la dere begge få innvilget søknad.

De kan jo f.eks forlange den fullt utfyllt med våpennr og selgers navn på søknadene deres.

Slik kan dere kun kjøpe hverandres børser med de søknadene.

Om man i tillegg fører på, under øvrig info, at eksisterende børse selges til fordel for den det nå søkes om

ja da skal de være temmelig rå paragrafryttere om de ikke stempler søknadene men "Innvilget!"

Link to comment
Share on other sites

Takker!

Jeg ble en del klokere :D Er ikke hver dag man kan si det :lol:

Da blir det sikkert ikke til at jeg bytter. Det er jo greit å ha en salong stående, da koster den jo ingen ting. Selv om jeg skulle ønske at det var en boltaction som stod i skapet. Har nemlig begynnt å planlegge trening med junior.

Link to comment
Share on other sites

Jeg lurer på å prøve å bytte min Marlin60 .22LR i en boltaction i samme kaliber.

 

Hvorfor bytte ei god rifle? Har en kompis som har en slik og den er aldri pussa annet enn noen dråper olje dryppet inn i mekanismen en gang i blandt :?

 

Hvis du er beskymret småen vil gå amok med automaten er han ikke gammel nok til og skyte i utgangspunktet. Hvis du vil han skal lære og skyte nå kan du bare lade 1 og 1 patron i kammer etterhvert som han skyter skuddet sitt da har du fullkontroll og du slipper og bytte våpen :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...