Jump to content

Recommended Posts

Hei.

Jeg grubler fælt på jakt med hund, etter rev og hare. Men jeg ser at det er veldig mye informasjon og noe av det er motstridende, så jeg tenkte jeg skulle prøve å formulere noen spørsmål selv.

 

La meg først beskrive jakten jeg ser for meg. Jeg ønsker meg i hovedsak én hund. Er ikke så interessert i å ha en terrier i tilleg til støver/småhund. Jeg ser så for meg å kunne dra ut alene eller med en kompis eller to, slippe bikkja og la den holde på til den finner noe og jakten starter. Forstår at det vil være en del jobb før man kommer dit, men la oss jobbe med en antakelse om at preging og alt sånt går som det skal.

 

Er denne beskrivelsen realistisk i øynene til dere erfarne jegere der ute? Jeg kan leve med å miste noen rev til at de går i hi. Ser for meg at de må få vinne i blant, men om jeg må fovente meg at 90% av drevene ender i et hi, så går det ikke. Ikke på den måten jeg ser for meg.

 

Jeg ser for meg at saktejagende hunder også kan være en fordel i dette tilfellet. Vil støver kunne funke eller vil en småhund være mer egnet i dette tilfellet?

 

Håper noen har noen gode tanker rundt temaet. Takker for alle svar som måtte komme.

Link to comment
Share on other sites

Hmm... Jeg har ikke mye erfaring med revejakt. Men bittelitt, og den tilsier at reven "alltid" finner et hi når den får en hund etter seg. Dette går fint sålenge det er en terrier, som blir med inn. Ulempen er jo at de da kommer ut igjen før jegerene tropper opp. En støver blir (skal bli) stående utenfor hiet og lose - så noen kan komme og helle en hihund nedi... etter at en hel gjeng har postert rundt.

 

Jeg fikk jo en terrier via omveier og uten særlig ønske om det. Men innjaget, og "klar til bruk" - så dette måtte jo prøves. Og det virker - bikkja finner nattesporet til reven (du må jo vite hvor den ferdes) og følger dette, støkker opp reven, og man har en los (egt bare mer intens los) og det går innigjennom. Går reven i hi - blir bikkja med. Det kan hende at reven går ut en annen åpning, og bikkja blir igjen for å utforske - det lukter nok godt av rev inni der... og reven smyger seg unna. uansett forsvinner det hele innover i skogen, i rolig tempo, og er man bare 1-2 jegere er det ikke mye man får gjort.

Uansett, turen til reven er stor, mye større enn harens, og 1-2 mann til å postere er ikke nok. Det som funker på hare, og tilogmed rådyrjakt, funker (i vårt tilfelle) ikke på rev, den smyger seg unna... Vi jakter jo rådyr med hund i samme terrenget, og sammenlignet, så fungerer det mye bedre. Turene til rådyret er mer forutsigbare, og ofte mindre, og oftere "lukket", og rådyr er MYE lettere å se når de kommer forbi en post..

 

Vi gav fort opp dette, siden nøyaktig det samme skjedde hver gang, men jeg tror at med et jaktlag, man må ha flere poster - og en hund som kan gi reven fart, så det ikke tar så sykt lang tid, så kanskje... Men man må ha en hihund, for den går i hi. Jeg tror man bør være 6-8 mann, og ha minst to hunder for at revejakt med hund skal være effektivt nok til å være gøy. Men det er som sagt min lille erfaring. Og så må det være mye rev - en rev, den bare forsvinner.

 

K

 

 

Edited by M67
Link to comment
Share on other sites

Takk for svar. Det kom mye raskere enn jeg forventet.

 

Det du beskriver her er vel det jeg hadde begynt å bli "redd for". Hvis hihund er nærmest obligatorisk, og man trenger et lite jaktlag for å få noe særlig uttelling, så må jeg nok tenke meg om en gang til. Er ganske uerfaren og har et veldig beskjedent nettverk av folk jeg kunne fått med på jakt. Så det er veldig fint å få ditt perspektiv på saken.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...